Korte kurser:ITU Professional Courses
At spille kan være en kommunikationsform, et læringsværktøj, en vej til socialt samvær og underholdning. Fra videospil til User Experience Design, fra e-sport til gamification – vores verden er fuld af spil.
Med udgangspunkt i et solidt fundament af kreative, tekniske, sociale og analytiske kompetencer vil du lære om fremtidens legende oplevelser. Ved at forstå den komplekse og kreative proces omkring spilproduktion, og hvordan tværfaglige teams arbejder sammen, vil du lære at gøre en forskel i projekter, der involverer spilteknologi eller spildesign.
Den 2-årige kandidatuddannelse i Spil giver dig teoretisk og praktisk viden om, hvordan computerspil bliver lavet, hvordan de skaber mening og hvordan de påvirker os socialt. Du kommer til at arbejde med nogle af verdens førende spilforskere, udforske avancerede teknologier for potentielle legende elementer og så bliver du selv ekspert i, hvordan man realiserer kreative projekter i tværfaglige teams. Du kommer til at lære at bruge designmetoder, analytiske værktøjer, kritisk tænkning og videnskabelig forskning til at drive innovation.
Uddannelsen har et internationalt perspektiv og al undervisning foregår derfor på engelsk.
På det tekniske spor på kandidaten i Spil får Carolina og hendes medstuderende mulighed for at udvikle spil i tæt samarbejde med industrien. Her kan du høre hende fortælle om, hvad de lærer på studiet, og hvad det kan bruges til.
Martin vil fortælle historier med sine spil, og valgte derfor kandidaten i Spil på ITU. Hør ham fortælle om det faglige og det sociale på studiet.
Som studerende på kandidatuddannelsen i Spil ønsker du at arbejde innovativ og nytænkende med spil. Du er ikke bange for at blive udfordret, når du skal lære de anvendte praksisser inden for spildesign og programmering. Du er nysgerrig efter, hvad spil er som et kulturelt fænomen, og du er klar til at blive udfordret på få din opfattelse af, hvad man kan gøre med spil og leg.
Du har en universitets-bacheloruddannelse eller en professions-bacheloruddannelse. Enten kan du allerede programmere, eller så vil du gerne lære at programmere, mens du studerer på kandidatuddannelsen i Spil. Der er meget gruppearbejde i løbet af uddannelsen, så du bør være motiveret for at samarbejde med andre studerende – især på tværs af discipliner.
Kandidatuddannelsen i Spil består af en solid forståelse for designprocessen af spil, det tekniske fundament og spils kulturelle påvirkning. Gennem projektarbejde lærer du at samarbejde i tværfaglige teams samt at realisere en række prototyper af spil og legende oplevelser. Du vælger mellem to spor:
IT-Universitetet samarbejder og er i løbende dialog med spilindustrien, så de færdigheder, du lærer på uddannelsen er yderst anvendelige både inden for og uden for spilbranchen. Mens begge spor giver dig mulighed for at arbejde med udvikling af spil og legende oplevelser, giver SpilTeknologi dig yderligere færdigheder, der er nødvendige for at implementere spilspecifik teknologi og kræver en bachelor i datalogi eller tilsvarende. SpilDesign fokuserer derimod på at udforske legende designmetoder og kræver ingen forudgående programmeringsfærdigheder.
Se studieordning for kandidatuddannelsen i Spil.
7,5 ECTS
* Spilteknologi ** Spildesign
Det obligatoriske indhold er fordelt på følgende kurser:
På 2. semester begynder du på din specialisering. Du kan læse mere om specialiseringsmuligheder nedenfor.
Valgfagene og kandidatafhandlingen giver dig mulighed for at forme din egen profil. Du kan vælge mellem en række kurser, der tilbydes på IT-Universitetet på kandidatniveau eller endda tage valgfag på et andet dansk eller udenlandsk universitet. Kandidatafhandlingen kan skrives i grupper eller individuelt.
I Kursusoversigten finder du beskrivelser af alle de kurser, der udbydes på IT-Universitetet.
På hvert spor er tilknyttet en særlig specialisering. En specialisering består af to kurser omhandlende et bestemt område indenfor spil og et tredje kursus, der er forbereder dig til at skrive din kandidatafhandling.
SPECIALISERING FOR SPILTEKNOLOGI: KUNSTIG INTELLIGENS
På specialiseringen på sporet SpilTeknologi introduceres du til forskellige koncepter, metoder og algoritmer inden for området Kunstig Intelligens (AI) – alle forbundet med og anvendelige i spilproduktion. Du vil lære at implementere moderne AI-algoritmer, og hvordan man bruger dem til at forbedre spiloplevelsen.
SPECIALISERING FOR SPILDESIGN: PLAY DESIGN
På Designsporets specialisering lærer du at arbejde kreativt med spildesign. Du lærer at udforske nye teknologiers muligheder og forstå de psykologiske bevæggrunde bag, hvorfor og hvordan vi spiller. Således giver specialiseringen dig værktøjerne og det teoretiske fundament for at skabe innovative, interaktive oplevelser.
SPECIALISERING VED DADIU
Alle studerende på kandidatuddannelsen i Spil kan ansøge om denne specialisering på deres tredje semester. DADIU (The Danish Academy of Digital, Interactive Entertainment) er et uddannelsesprogram inden for computerspil. Programmet koordineres af Den Danske Filmskole og er et samarbejde mellem universiteter og kunstskoler i Danmark.
INDIVIDUEL SPECIALISERING OG UDVEKSLING
Du har også mulighed for frit at ansøge om en individuel specialisering, der passer til dine egne mål og drømme. En anden interessant mulighed, især på dit tredje semester, er at studere i udlandet (læs mere nedenfor).
My name is Piotr, I am 34 years old and I am on the last straight of the software design master programme.
My name is Anna, I’m gonna spend this study week with you :) I’m on my exchange semester at ITU, so I have courses from different programs here.
Hi there! 👋🏻 I’m Martin and this week I will share a bit about what it’s like writing my master thesis on the Digital Design and Interactive Technologies program.
Good morning everybody 🌸 I hope you enjoyed your weekend, and are now ready for a new week! My name is Katrine, but some of you might know me as Katy.
Heyyyooo ITU I'm Daniel and I'm on my 2nd semester studying CS 🖥️
Goodmorning to all my fellow ITU students! ☀️ My name is Hazel, and I will be taking over the @itustudent account this week.
I’m Amalie, a 6. semester Digital Design and Interactive Technologies student and you’re stuck with me for the week👁✨
My name is Yasmin, and I will take care of you this week! I’m a 4th semester Data Science (DS) gurl and a board member in @studentcouncilitu
Goodmorning to all my fellow itu students! My name is Caroline and I will take over the itustudent account this week😍
It's time for another takeover, and this time, it's my turn! My name is Alberte, and I'm on my 2nd semester of Digital Design and Interactive Technologies (or just DDIT).
Unforgettable memories with Node Choir! #lifeatITU
Goodmorning everyone - I hope you are getting and giving a lot of hugs these days and that you are ready to begin a new week at ITU 🧚🌈 My name is Alma, I am taking over this profile to show you what inspires me…
Tre gange pr. semester er kandidatuddannelsen i Spil vært for en Demo Night, hvor ufærdige prototyper bliver fremvist og spillet sammen. Begivenheden er åben for gæster, og alle kan komme og vise et spil-relateret projekt, der endnu ikke er færdigt. En gæstetaler fra spilbranchen åbner arrangementet.
Global Game Jam er verdens største ’spil jam’-begivenhed, der finder sted rundt om i verden. Tænk på det som en hackathon fokuseret på spiludvikling, hvor vi kan være sammen, være kreative, dele erfaringer og udtrykke os på mange måder ved hjælp af videospil. Hvert år er IT-Universitetet vært for en Global Game Jam-begivenhed. Studerende på Spil hjælper normalt til med arrangementet, men deltager også. Begivenheden har været udgangspunktet for både kommercielle spil, venskaber og hele virksomheder.
IT-Universitetet kører hvert år en udstilling om spil, som er lavet af dig og dine medstuderende. Vi inviterer internationale gæstetalere og nyder en eftermiddag med spil og leg. Til denne begivenhed inviterer vi også repræsentanter fra pressen og spilbranchen.
Camilla Carstensen, der arbejder som Associate Producer hos gamesproducenten Tarsier Studios i Malmø
I denne video fortæller Camilla om hvordan hendes kandidatudddannelse i Games på ITU, førte hende til et job i spilbranchen. Her beskriver hun også hvad en Associate Producer laver og hvad det kræver af kompetencer.
Se hvordan Sarah griber det an, når hun skal designe et computerspil.
Se Sarahs virtual reality-univers tage form i andet afsnit af hendes game tutorial
Se sidste afsnit i Sarahs tutorial til hvordan man laver et computerspil.
»Vi ville gerne se, om vi kunne lave en realistisk VR-hånd, der ikke kan gå igennem genstande, og samtidig bibeholde spillerens oplevelse af at være til stede i den virtuelle verden.Óscar Losada og Phillip Phoelich, Cand. IT i spil «
Vi ville gerne se, om vi kunne lave en realistisk VR-hånd, der ikke kan gå igennem genstande, og samtidig bibeholde spillerens oplevelse af at være til stede i den virtuelle verden.
Óscar Losada og Phillip Phoelich, Cand. IT i spil
»Vi ville gerne lave noget anderledes med VR. At spille et VR-spil kan føles meget isoleret, for det er svært at interagere med folk uden for spillet. Derfor besluttede vi at undersøge, hvordan det ville fungere, hvis vi skabte et spil, hvor én spiller er inde i VR-oplevelsen, mens den anden spiller er udenfor. Da vi startede projektet, eksisterede der kun meget få af den type spil, fordi teknologien stadig er relativt ny.Elisa Marchesi, Martin Thomsen, Fran Avilés og Sonny Dalheim, Cand.IT i Spil «
Vi ville gerne lave noget anderledes med VR. At spille et VR-spil kan føles meget isoleret, for det er svært at interagere med folk uden for spillet. Derfor besluttede vi at undersøge, hvordan det ville fungere, hvis vi skabte et spil, hvor én spiller er inde i VR-oplevelsen, mens den anden spiller er udenfor. Da vi startede projektet, eksisterede der kun meget få af den type spil, fordi teknologien stadig er relativt ny.
Elisa Marchesi, Martin Thomsen, Fran Avilés og Sonny Dalheim, Cand.IT i Spil
Undervisningen omfatter både forelæsninger, gruppeprojekter og øvelser, og du bliver undervist af nogle af verdens førende eksperter inden for computerspil, hovedsageligt fra Center for Computer Games Research. Undervisningen er baseret på moderne spilforskning. IT-Universitetet samarbejder med erhvervslivet og spilbranchen, og du får derfor mulighed for at samarbejde med private virksomheder. Det betyder, at du vil arbejde med aktuelle udfordringer, og du får mulighed for at skabe dig et netværk i spilbranchen allerede under studierne.
Som studerende på kandidatuddannelsen i Spil bliver du del af et dynamisk og kreativt miljø. Du kan opleve, at dine studier bliver en livsstil. Forelæsninger, undervisning og workshops er kun halvdelen af studielivet på IT-Universitetet.
De kompetencer, du tilegner dig i løbet af kandidatuddannelsen i Spil er anvendelige både i og uden for spilbranchen, og du vil kunne søge en karriere både i Danmark og i udlandet, eksempelvis som:
Din profil er også målrettet en bred vifte af stillinger i blandt andet softwarehuse, konsulenthuse og offentlige institutioner samt i selvstændigt iværksætteri. Hvis du læser SpilTeknologi, vil du være kvalificeret til at søge jobs som eksempelvis:
Hvis du læser SpilDesign, vil du være kvalificeret til at søge jobs som eksempelvis:
Uafhængigt af hvilket spor, du har læst, vil du også kunne arbejde med eksempelvis:
Er du interesseret i at læse på en af IT-Universitetets uddannelser, er du velkommen til at kontakte Studie- og Karrierevejledningen.
Email: studievejledningen@itu.dk
Denne side er udskrevet fra https://en.itu.dk/research/portalplaceholder?layoutfraction=top&langRef=https://pure.itu.dk/portal/da/persons-education/search.html?lastName=C&page=4