Skip to main content ITU
Logo
  • Uddannelser
    • Bachelor
    • BSc i Global Business Informatics
    • BSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • BSc i Softwareudvikling
    • BSc i Data Science
    • Sådan søger du ind
    • Gæstestuderende på bachelorniveau
    • ITU Summer University på bachelorniveau
    • Kandidat
    • MSc i Digital Innovation & Management
    • MSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • MSc i Softwaredesign
    • MSc i Data Science
    • MSc i Datalogi
    • MSc i Spil
    • Sådan søger du ind
    • Gæstestuderende på kandidatniveau
    • ITU Summer University på kandidatniveau
    • Studieliv
    • Hvordan er det at være studerende på ITU?
    • Kvinder i tech
    • Labs for studerende
    • Studenterorganisationer
    • Studiestart
    • Studie- og karrierevejledning
    • #lifeatITU
    • Mød ITU
    • Spørg en studerende
    • Studerende for en dag
    • Studiepraktik i uge 43
    • Coding Café for kvindelige gymnasieelever
    • IT-Camp for kvindelige gymnasieelever
    • Åbent hus
    • For gymnasielærere
    • Gymnasiebesøg
    • Digital Dannelse
    • Coding Classes
  • Efteruddannelser
    • Efteruddannelser
    • Se alle efteruddannelser
    • Master i it
    • Master i it-ledelse
    • Studiestart
    • Nyhedsbrev
    • Talks om it-ledelse: ITU ESPRESSO
    • Besøg og arrangementer
    • Kontakt
    • Enkeltfagskurser
    • Om enkeltfag
    • Enkeltfagskurser på masterniveau
    • Se alle enkeltfagskurser
    • Summer University
    • Nyhedsbrev
    • Kontakt
    • Korte kurser
    • Kurser
    • Om ITU Professional Courses
    • Skræddersyede kurser for virksomheder
    • Kontakt
    • Nyhedsbrev
    • Online kurser
    • Kurser i cybersikkerhed (gratis)
  • Forskning
    • Institutter
    • Institut for Business IT
    • Institut for Datalogi
    • Institut for Digital Design
    • Forskningsgrupper og labs
    • Forskningsgrupper
    • Labs
    • Forskningscentre
    • Center for Digital Play
    • Center for Climate IT
    • Center for Computing Education Research
    • Center for Digital Velfærd
    • European Blockchain Centre
    • Centre for Information Security and Trust
    • Danish Institute for IT Program Management
    • ITU Research Portal
    • Find forsker
    • Find forskning
    • Forskningsetik og -integritet
    • God forskningspraksis
    • Tekniske rapporter
    • Tekniske rapporter
    • Ph.d.-skole
    • Om ph.d.-uddannelsen
    • Ph.d.-kurser
    • Ph.d.-forsvar
  • Erhvervssamarbejde
    • Samarbejde med Studerende
    • Projektsamarbejde
    • Projektmarked
    • Studiejob
    • Projektopslag
    • Job- og projektbank
    • Employer Branding
    • IT Match Making
    • Sådan ansætter du en ITU'er
    • Lav opslag i Jobbanken
    • Samarbejde om forskning
    • Licenser teknologi
    • Samarbejde om forskning
    • ErhvervsPhD
    • Ansæt en ErhvervsPhD
    • Innovation og iværksætteri
    • ITU Business Development
    • ITU Startup
    • CSSME
  • Om ITU
    • Om ITU
    • Presse
    • Stillinger
    • Kontakt
  • ENG
Hanna Wirman undersøger hvordan spil anvendes på uventede måder
ITU  /  Presse  /  Nyheder fra ITU  /  Hanna Wirman undersøger hvordan spil anvendes på uventede måder

Hanna Wirman undersøger hvordan spil anvendes på uventede måder

Spil er over alt – også steder, hvor man ikke regner med det. Lektor ved Digital Design på IT-Universitetet Hanna Wirman undersøger, hvordan spil anvendes til andre formål end underholdning. Fx begynder onlinespil, ifølge Hanna Wirmans forskning, at spille en større rolle ved demonstrationer og internationale konflikter.

Hanna Elina WirmanInstitut for Digital DesigncomputerspildemokratiForskning

Skrevet 19. juni 2023 08:14 af Ditte Ørsted Johansen

Onlinespil er almindelig vis forbundet med underholdning – dog bliver spil også anvendt til mange andre formål og i usædvanlige situationer. ”Spil bliver brugt til alt muligt forskelligt og er over det hele. Også dér hvor man mindst forventer det fx i politiske protester og ved internationale konflikter,” siger Hanna Wirman, lektor ved Digital Design på ITU og medlem af Center for Digital Play.

Hanna Wirman har viet en stor del af sin karriere til forskning i onlinespil, og hvordan spil bliver brugt til andre formål, end dem de er udviklet til. I 2004 introducerede Hanna Wirman begrebet counter-play, som karakteriserer alternative måder at anvende spil på. Siden da har hun også beskæftiget sig med fankreativitet for at blive endnu klogere på, hvordan folk egentlig bruger spil.

”Spilindustrien bliver større og større, og spilsektoren bliver mere og mere specialiseret. Det er derfor helt essentielt med mere forskning i, hvordan nye spil, deres egenskaber og funktioner kan bruges – og potentielt misbruges – i forskellige situationer,” siger Hanna Wirman.

Taktisk brug af Grand Theft Auto og Clash of Clans ved demonstrationer

Hanna Wirmans forskningsresultater peger på, at politiske protester og internationale konflikter er to situationer, hvor spil i høj grad bliver anvendt med taktiske formål. I forbindelse med krigen i Ukraine udfører demonstranter pro-Ukrainske protester i den fiktive spilverden i Grand Theft Auto 5 Online. Spillerne tager en pause fra at stjæle biler, køre brutalt i gaderne og begå bankrøverier i spillet for i stedet at beklæde deres spilkarakterer i gult og blåt tøj og samle sig i solidaritet.

”Onlinespil faciliterer en ramme for at skabe et onlinefællesskab, hvor spillere stimler sammen i solidaritet, ligegyldigt hvor de fysisk befinder sig i verden. Protesterne inde i spillene gør det nemmere for folk at demonstrere og vise støtte til en sag, fordi man kan gøre det hjemmefra bag en skærm,” siger Hanna Wirman. Hun uddyber at spillerne, der protesterer, kan gøre det anonymt, men at mange også tager screenshots af spilprotesterne og deler på sociale medier for at skabe synlighed og opmærksomhed om sagen.

En anden taktisk måde at anvende et spil som protest er, når demonstranter bruger chatfunktionen i onlinespil til at kommunikere. I visse lande overvåges chattjenester eller også spærre myndighederne for adgang. Det kan medføre, at demonstranter tænker ud af boksen. ”Chatfunktionen i onlinespillet Clash of Clans, hvor spillere bygger landsbyer og bekriger hinanden for at skaffe afgrøder, blev angiveligt brugt under demonstrationer for kvinders rettigheder i Iran i 2022. Den iranske regering overvågende tilsyneladende andre chattjenester, så demonstranter anvendte chatfunktionen i Clash of Clans til at organisere og koordinere demonstrationerne uden om regeringen,” siger Hanna Wirman.

Kommunikation via Pokémon Go

I november 2019 barrikaderede studerende ved Hong Kong Polytechnic University sig på universitetet i protest mod Hong Kongs regering. Under de efterfølgende konfrontationer med politiet brugte de studerende onlinespillet, Pokémon Go, på deres telefoner til at kommunikere, hvor det var sikkert at gemme sig.

Teknologien bag Pokémon Go er det såkaldte augmented reality, hvor den fiktive verden i spillet er baseret på omgivelserne i den virkelig verden og den lokation, som spillerne befinder sig ved. Denne spilteknologi viste dig at være særdeles brugbar for de studerende, der skjulte sig fra politiet under belejringen. ”Mens de studerende gemte sig, tildelte de deres Pokémonfigurer navne fx ’thisissafe’ og ’pleasehelpme’. Via spillets augmented reality-teknologi kunne deres venner se, hvor de befandt sig, og om de havde brug for hjælp,” siger Hanna Wirman.

I sin “Block the Spawn Point”: Play and Games in the Hong Kong 2019 Pro-democracy Protests identificerer Hanna Wirman yderligere fire formål, som spil bliver brugt til ud over underholdning. Der er protestkunst, spilslang, modifikationer og protestspil. Alle formål, som spil bliver anvendt til, har to følgevirkninger: onlinespil faciliterer nye muligheder for demonstranter at organisere protester og samle folk, der deler samme værdier og holdninger. Derudover skaber onlinespil mulighed for at videregive informationer og det skaber større synlighed og opmærksomhed omkring sagen, der demonstreres imod.

Nye spilfunktioner stiller nye krav til spildesignere

Sammenkoblingen mellem underholdning, politiske protester og internationale konflikter illustrerer nye måder, folk anvender spil på. Ifølge Hanna Wirman vokser spilindustrien og bliver mere bredspektret, og nye spil med nye spilfunktioner bliver udviklet hele tiden. Hvis man ser det med spiludviklernes øjne, så er spillenes kerneformål at underholde. Men de nye spilfunktioner giver nye muligheder for at anvende spil på måder, vi endnu ikke kender til.

”Spiludviklere er i nogen grad nødsaget til at være på vagt over for andre potentielle formål, som spil og spilfunktioner kan anvendes til. Det er nødvendigt, at vi identificerer og undersøger potentialet for misbrug af spilfunktioner,” siger Hanna Wirman.

Mere information

Theis Duelund Jensen, presseansvarlig, +45 25 55 04 47, thej@itu.dk

Nyheder

Tech og videnskab: Hvordan fanger man de unges interesse?

Tech og videnskab: Hvordan fanger man de unges interesse?

12. september 2023

IT-Universitetet inviterer til inspirationsmøde om formidling af teknologi og videnskab til unge d. 12. oktober kl. 9. Mød ITU’s eget Tænk i Tech-hold, Videnskabsklubben, Villum Fondens Science i Fritiden samt Youtuberen Maria Jaris og få inspiration til, hvordan man engagerer unge i tech og videnskab, skaber diversitet, rollemodeller og gode oplevelser.

Her er IT-Universitetets to nye eksterne bestyrelsesmedlemmer

Her er IT-Universitetets to nye eksterne bestyrelsesmedlemmer

30. august 2023

Tech entreprenør, Hanne Breddam og professor, David Sands, er blevet udpeget som eksterne medlemmer af bestyrelsen på IT-Universitetet i København.

Nyt forskningsprojekt: Kortlægning af Ghanas digitale nødberedskab

Nyt forskningsprojekt: Kortlægning af Ghanas digitale nødberedskab

22. august 2023

Alena Thiel har modtaget Horizon Europes Marie Skłodowska-Curie Actions Postdoctoral fellowship til hendes projekt, MUNDI. I løbet af de næste to år vil hun undersøge de ghanesiske myndigheders brug af digitale værktøjer, som kan forudsige og lave real-time analyser af naturkatastrofer og andre humanitære kriser.

Kvinderne stormer ind på IT-Universitetets bacheloruddannelser

Kvinderne stormer ind på IT-Universitetets bacheloruddannelser

28. juli 2023

I dag har IT-Universitetet i København sendt pladstilbud ud til 455 unge fra årets rekordstore ansøgerpuljer, og i 2023 vil 4 ud af 10 af universitetets nye studerende være kvinder.

Kvinderne stempler i stor stil ind på IT-Universitetet

Kvinderne stempler i stor stil ind på IT-Universitetet

5. juli 2023

Interessen for at tage en bacheloruddannelse på IT-Universitetet (ITU) slår alle rekorder. Det er især de kvindelige ansøgere, der driver væksten i antallet af ansøgere, og der er flere kvindelige ansøgere end nogensinde før.

Anders er lige blevet kandidat i Data Science, men han har allerede sat sit præg på forskning i kunstig intelligens

Anders er lige blevet kandidat i Data Science, men han har allerede sat sit præg på forskning i kunstig intelligens

30. juni 2023

I fredags dimitterede den første årgang fra IT-Universitetets kandidat i Data Science, og med den rivende udvikling inden for kunstig intelligens er der stor efterspørgsel på kandidaternes dataanalytiske kompetencer. En af dimittenderne er Anders Giovanni Møller, der midt i specialeskrivningen sadlede om, så han kunne være blandt de første til at udgive forskning om ChatGPT.

Bevilling fra Velux Fonden skal give indblik i digitalisering af omsorgspraksisser

Bevilling fra Velux Fonden skal give indblik i digitalisering af omsorgspraksisser

28. juni 2023

Fem forskere fra IT-Universitetet i Københavns Institut for Digital Design har modtaget godt 5,7 millioner kroner fra Velux Fonden til at undersøge, hvordan digitale teknologier påvirker forholdet mellem brugere, pårørende og sundhedsvæsnet.

Nyt samarbejde skal styrke bånd mellem ITU og de maritime erhverv

Nyt samarbejde skal styrke bånd mellem ITU og de maritime erhverv

28. juni 2023

The Maritime Hub er en ny dansk organisation, der skal synliggøre Det Blå Danmark overfor studerende og forskere på IT-Universitetet i København. Med støtte fra Den Danske Maritime Fond skal der skabes tværfaglige samarbejder mellem ITUs studerende, forskere og de maritime erhverv til gavn for digitaliseringen af branchen.

ITU-forsker: Kunstig intelligens har brug for et ”reality check”

ITU-forsker: Kunstig intelligens har brug for et ”reality check”

23. juni 2023

Anna Rogers er lektor i datalogi, og hun havde sin første arbejdsdag på ITU den 15. marts. Som forsker inden for Natural Language Processing (NLP) bidrager hun blandt andet til, at vi nemmere kan afgøre om sprogmodeller, som fx bliver anvendt i systemer som ChatGPT, er pålidelige eller ej.

Vil du være nyt medlem af IT-Universitetet i Københavns bestyrelse?

Vil du være nyt medlem af IT-Universitetet i Københavns bestyrelse?

19. juni 2023

IT-Universitetet i København (ITU) skal have to nye eksterne bestyrelsesmedlemmer fra 1. oktober 2023. Derfor opfordres kandidater, der matcher én af de to profiler, til at søge hvervet.

Fremtidens computerspilsdesignere skal lære at tænke bæredygtigt

Fremtidens computerspilsdesignere skal lære at tænke bæredygtigt

12. juni 2023

En tværfaglig forskergruppe undersøger, hvordan man får spiludviklere til at inkludere bæredygtighed i deres arbejde. På workshoppen, NASG Un-Jam, som blev afholdt på IT-Universitetet i København, bidrog 23 europæiske studerende til projektet ved at udvikle prototyper af spil.

ETHOS Lab på ITU inviterer flere stemmer ind i it-verdenen

ETHOS Lab på ITU inviterer flere stemmer ind i it-verdenen

8. juni 2023

ETHOS Lab er et forskningsfællesskab på ITU, der bygger på feministiske værdier og sætter fokus på at bringe mangfoldighed, diversitet og inklusion ind i tech-branchen og på ITU. ETHOS Lab har netop afviklet eventet Feminist Futures Copenhagen Hachathon, der søgte at reclaime hackatonformatet gennem feministiske værdier og at invitere nye stemmer ind i samtalen om it og teknologi.

Ieva Daukantas er PhD ved ITU og gæsteforsker ved Stanford University

Ieva Daukantas er PhD ved ITU og gæsteforsker ved Stanford University

8. juni 2023

Ieva Daukantas arbejder på sin Ph.d. i informationssikkerhed ved ITU, og i disse måneder er hun gæsteforsker på Stanford University i USA. Hun undersøger formelle metoder og beviser for sikkerhedsgarantier i maskinlæring, og hun er særligt motiveret af, at hendes forskningsområde imødekommer en stor efterspørgsel fra industrien.

To ITU-forskere er blevet tildelt bevillinger af Danmarks Frie Forskningsfond

To ITU-forskere er blevet tildelt bevillinger af Danmarks Frie Forskningsfond

1. juni 2023

De to lektorer på IT-Universitetet i København, Irina Papazu og Nutan Limaye, har netop fået støtte til deres forskningsprojekter af Danmarks Frie Forskningsfond.

ITU-forsker modtager bevilling fra The Lundbeck Foundation Investigator Network

ITU-forsker modtager bevilling fra The Lundbeck Foundation Investigator Network

1. juni 2023

Lektor i datalogi ved ITU, Stella Grasshof, har sammen med sin forskningspartner i Region Hovedstaden sikret sig en bevilling på 150.000 danske kroner fra The Lundbeck Foundation Investigator Network til deres forskningsprojekt, “Automated Analysis of Mental Disorders”.

Ny direktør i ITU Business Development skal styrke fokus på iværksætteri

Ny direktør i ITU Business Development skal styrke fokus på iværksætteri

30. maj 2023

IT- Universitetet vil i den kommende tid styrke sit fokus på rammerne for kommercialisering af forskning og på at hjælpe studerende, der ønsker at prøve kræfter med iværksætteri. Til at løfte den indsats er Nikolaj Oppermann blevet udpeget som ny direktør for ITU Business Development.

Professorportræt: ”Min legesyge tilgang er kernen i min forskning”

Professorportræt: ”Min legesyge tilgang er kernen i min forskning”

22. maj 2023

Den 26. Maj præsenterer leder af Center for Digital Play, Miguel Sicart, sin tiltrædelsesforelæsning som professor. Miguel Sicart har forsket i digitale spil i over tyve år, og i dag er han en autoritet på området. Tiltrædelsesforelæsningen har titlen ”På dybt vand”, og finder sted kl. 13.00 i Auditorium 2.

ITU-speciale vil forbedre togdriften

ITU-speciale vil forbedre togdriften

15. maj 2023

Matthias Als og Mathias Bejlegaard Madsen har begge færdiggjort en MSc i datalogi ved ITU. Deres speciale er netop blevet publiceret i et forskningstidsskrift, og de har udviklet energieffektive togkøreplaner, der både reducerer togs samlede energiforbrug og driftsomkostninger uden at gøre passagerejsetiden længere.

IT-Camp hjælper Louisa med at vælge det helt rigtige studie

IT-Camp hjælper Louisa med at vælge det helt rigtige studie

13. april 2023

Louisa er med til IT-Camp for kvinder for anden gang, og denne gang har hun taget sin veninde og sin kusine med. Louisa drømmer om en uddannelse inden for IT og bruger IT-Campen til at finde ud af, hvilken studieretning hun er mest interesseret i.

Kontakt os

Telefon
+45 7218 5000
E-mail
itu@itu.dk

Alle kontaktoplysninger

Tilgængelighedserklæring

Find os

IT-Universitetet i København
Rued Langgaards Vej 7
2300 København S
Danmark
Find vej

Følg os

ITU Student /
Privatliv /
EAN-nr. 5798000417878/
CVR-nr. 29 05 77 53 /
P-nummer 1005162959

Denne side er udskrevet fra https://en.itu.dk/research/departments/digital-design-department-new/research/adaptive-environments