Nu bliver det lettere for forældre at gennemskue gamblingmekanismer i spil
Lektor på Digital Design ved ITU Rune Kristian Lundedal Nielsen har sammen med Center for Ludomani lavet en hjemmeside, der skal hjælpe med at optegne grænserne mellem gaming og gambling i digitale spil. Hjemmesiden tjekspillet.dk går i luften i dag.
Rune Kristian Lundedal NielsenInstitut for Digital DesignSamarbejderbørn og ungecomputerspil
Skrevet 3. oktober 2022 07:18 af Theis Duelund Jensen
Det kan være uhyre svært at gennemskue om digitale spil benytter sig af gamblingmekanismer. I dag er det typisk, at digitale spil er gratis at downloade og installere, mens selve kvaliteten af spilleoplevelsen afhænger af, at man køber såkaldte lootboxes – eller lykkeposer – der giver en merværdi i spillets univers eller forudsætter, at man kan komme videre i et givent scenarie. Hvad man i sidste ende samlet set betaler for et spil, kan derfor være meget svært at gennemskue. Samtidigt bevæger mange spilproducenter sig ind i en gråzone mellem gaming og gambling, når brugere skal købe lodder i et digitalt lotteri som del af spiloplevelsen.
Det er alt sammen noget Center for Ludomani har været opmærksom på i en årrække, og nu lancerer organisationen hjemmesiden www.tjekspillet.dk, hvor bl.a. forældre kan læse udførlige analyser af populære digitale spil og få kortlagt deres eventuelle brug af problematiske gamblingmekanismer. Den forskning, der ligger til grund for hjemmesidens analyser, er udarbejdet af Rune Kristian Lundedal Nielsen, som er lektor på Digital Design ved ITU.
”Vi ser, at de forretningsmodeller, der hersker på computerspilsområdet i dag, i stigende grad smelter sammen med gambling. Spilleren har ikke en jordisk chance for at finde ud af, hvad et spil i sidste ende koster. Det skal hjemmesiden være med til at afdække, så forældre og andre med interesse i området kan få en forståelse for, hvad spillene indebærer,” siger Rune Kristian Lundedal Nielsen.
Hjemmesiden er bygget op omkring artikler, der indgående beskriver spillenes psykologiske mekanismer og monetariseringsformer. Slutteligt gives overordnet vurdering af, hvor bekymret der er grundlag for at være.
Rune Kristian Lundedal Nielsen har forfattet de fleste af artiklerne, og det vil sikkert komme bag på mange, hvor omfattende brugen af gamblingmekanismer i spil til børn er. Forskeren slår dog fast, at det først og fremmest handler om transparens. Et spil kan sagtens benytte sig af de digitale lykkeposer som indtjeningsplatform, så længe producenterne er transparente omkring de reelle omkostninger for brugeren.
”Et spil som Fortnite har været meget udskældt, men sammenlignet med fx FIFA, så er førstnævnte langt mere transparent. Fortnite oplyser, at du skal forvente at bruge så og så mange penge og et gennemsnitligt antal timer på at spille over en sæson. Man kan sagtens sige, at det er problematisk, at man opfordres til at bruge mange penge eller megen tid på at spille, men det er i det mindste transparens, som man kan træffe et oplyst valg ud fra,” siger Rune Kristian Lundedal Nielsen.
Fremadrettet er det meningen, at hjemmesiden løbende opdateres med artikler om nye spil. For Rune Kristian Lundedal Nielsen, der i kraft af sin forskning rejser rundt i landet og holder oplæg for bl.a. forældre om gaming og spilafhængighed, er det vigtigt, at der kommer yderligere fokus på problemet.
”Som forsker får jeg en del henvendelser fra psykologer, pædagoger og forældre, der gerne vil vide noget om spillene, så det er en stor hjælp at kunne henvise til en hjemmeside nu. I takt med, at spilmarkedet ændrer indtjeningsmetoder, har vi som forbrugere krav på at vide, hvad det er vi går ind til, når vi downloader et spil til os selv eller vores børn. Jeg er glad for sammen med Center for Ludomani at kunne bidrage til det oplysningsarbejde,” siger Rune Kristian Lundedal Nielsen.
Theis Duelund Jensen, presseansvarlig, +45 25 55 04 47, thej@itu.dk