Skip to main content ITU
Logo
  • Uddannelser
    • Bachelor
    • BSc i Global Business Informatics
    • BSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • BSc i Softwareudvikling
    • BSc i Data Science
    • Åbent Hus 2022
    • Sådan søger du ind
    • Gæstestuderende på bachelorniveau
    • ITU Summer University på bachelorniveau
    • Kandidat
    • MSc i Digital Innovation & Management
    • MSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • MSc i Softwaredesign
    • MSc i Data Science
    • MSc i Datalogi
    • MSc i Spil
    • Sådan søger du ind
    • Gæstestuderende på kandidatniveau
    • ITU Summer University på kandidatniveau
    • Studieliv
    • Hvordan er det at være studerende på ITU?
    • Kvinder i tech
    • Labs for studerende
    • Spørg en studerende
    • Studenterorganisationer
    • Studiestart
    • Studie- og karrierevejledning
    • #lifeatITU
    • For gymnasielærere
    • Gymnasiebesøg
    • Digital Dannelse
    • Coding Classes
    • For gymnasieelever
    • Studerende for en dag
    • Studiepraktik i uge 43
    • Coding Café for kvindelige gymnasieelever
    • IT-Camp for kvindelige gymnasieelever
    • Åbent Hus
  • Efteruddannelser
    • Master i it
    • Master i it-ledelse
    • Studiestart
    • Nyhedsbrev
    • Talks om it-ledelse: ITU ESPRESSO
    • Besøg IT-Universitetet
    • Kontakt
    • Enkeltfagskurser
    • Se alle kurser
    • Kontakt
    • Korte kurser:
      ITU Professional Courses

    • Om ITU Professional Courses
    • Kommende kurser
    • Tidligere kurser og forløb
    • Skræddersyede kurser for virksomheder
    • Mød vores undervisere
    • Finansiering
    • Kontakt
    • Nyhedsbrev
  • Forskning
    • Institutter
    • Institut for Business IT
    • Institut for Datalogi
    • Institut for Digital Design
    • Forskningsgrupper og labs
    • Forskningsgrupper
    • Labs
    • Forskningscentre
    • Center for Digital Play
    • Center for Computing Education Research
    • Center for Digital Velfærd
    • European Blockchain Centre
    • Centre for Information Security and Trust
    • Danish Institute for IT Program Management
    • Find en forsker
    • Faculty Search
    • Forskningsetik og -integritet
    • God forskningspraksis
    • Tekniske rapporter
    • Tekniske rapporter
    • Ph.d.-skole
    • Om ph.d.-uddannelsen
    • Ph.d.-kurser
    • Ph.d.-forsvar
  • Erhvervssamarbejde
    • Samarbejde med Studerende
    • Projektsamarbejde
    • Projektmarked
    • Studiejob
    • Projektopslag
    • Job- og projektbank
    • Employer Branding
    • IT Match Making
    • Sådan ansætter du en ITU'er
    • Lav opslag i Jobbanken
    • Samarbejde om forskning
    • Licenser teknologi
    • Samarbejde om forskning
    • ErhvervsPhD
    • Ansæt en ErhvervsPhD
    • Innovation og iværksætteri
    • ITU Business Development
    • ITU Startup programme
  • Om ITU
    • Om ITU
    • Presse
    • Stillinger
    • Kontakt
  • ENG
Ph.d.-stipendiat fra ITU blandt årets ”game changere” i anerkendt branchemedie
ITU  /  Presse  /  Nyheder fra ITU  /  Ph.d.-stipendiat fra ITU blandt årets ”game changere” i anerkendt branchemedie

Ph.d.-stipendiat fra ITU blandt årets ”game changere” i anerkendt branchemedie

Leon Y. Xiao er lige begyndt på sin ph.d. ved Center for Computer Games Research på IT-Universitetet, men hans forskning i spilverdens etiske og juridiske problematikker har allerede vakt opsigt.

Leon XiaoForskningInstitut for Digital Designcomputerspiletik

Skrevet 5. januar 2022 12:46 af Theis Duelund Jensen

Selvom online-gaming som branche er veletableret, så betyder den konstante teknologiske udvikling inden for feltet, at det er svært for myndigheder og brancheorganisationer at følge med, når det handler om kontrol og regulering af spilvirksomheders forretningsmodeller. Det gælder især, når computerspil benytter bestemte typer spilmekanismer, der befinder sig i krydsfeltet mellem underholdning og hasardspil.

Ph.d.-stipendiat ved Center for Computer Games Research på ITU, Leon Y. Xiao, forsker i netop denne type spilmekanisme, nærmere bestemt såkaldte ”loot boxes”. En loot box er dybest set en forretningsmodel udformet som et virtuelt lotteri, hvor brugerne betaler for at deltage i håbet om at vinde en præmie, der kan optimere spilleoplevelsen. En sådan præmie kan være et våben eller et redskab, der kan få afgørende betydning for, hvor godt man klarer sig i spillet.

Brugeren er selvsagt langt fra sikker på at vinde præmien, når hun eller han køber en loot box, og ofte er sandsynligheden meget lav. Fordi der ikke er tale om præmier med værdi uden for spillets univers, betragtes forretningsmodellen dog ikke som hasardspil i mange lande.

Leon Y. Xiaos forskning stiller skarpt på de etiske og juridiske problemer, som loot box-teknologi udgør. For nylig blev han for sin forskning kåret som en af 2021’s ”game changere” af det anerkendte spilbranchemedie GamesIndustry.biz.

”Jeg er hovedsageligt motiveret af et ønske om at skabe bedre vilkår for computerspilbrugere, når det kommer til køb af loot boxes,” siger Leon Y. Xiao, som har en kandidatgrad i jura fra City, University of London, og tidligere har studeret jura og spildesign ved National University of Singapore. ”Jeg har mange venner, der over årene har brugt for mange penge på booster packs og online spil.”

Underholdning eller hasardspil?
Der er dog øget fokus på spilmekanismen blandt myndigheder over hele verden. For langt størstedelen af computerspilbrugere udløser det ikke spilafhængighed at købe et lod i det virtuelle lotteri om en særlig genstand i et spil, men blandt nogle gør det. Det til trods er det de færreste lande, der har lovgivet på området, fordi forretningsmodellen befinder sig i en gråzone.

Der er dog nævneværdige undtagelser. I Kina har man ved lov indført krav om, at spilproducenter offentliggør sandsynligheden for, at en bruger rent faktisk vinder noget ved at købe en loot box, og i Belgien har man helt bandlyst spil med mekanismen.

”Problemet er bare, at spilproducenter i Kina omgår kravet ved at begrave informationer om sandsynligheden for gevinst i en labyrint af links i spillene, og i Belgien betyder det, at brugerne slet ikke har mulighed for at spille en masse spil, der ellers er gratis at downloade. Ingen af de to løsninger er ideelle,” siger Leon Y. Xiao.

Etiske spilmekanismer
En del af det forskningsprojekt, som Leon Y. Xiao har startet på ITU, indebærer en undersøgelse af mulighederne for at udvikle mere etisk forsvarlige loot boxes til spil. Hverken forbud eller lovgivning i stil med den kinesiske kan løse problemet, mener forskeren.

Spilproducenter kan for eksempel være mere åbne ved at tillade brugere at købe præmier i spillene. Man kan også sætte et maksimumbeløb på en given loot box i et spil. På den måde ved brugeren, hvad hun eller han i værste fald kommer til at betale for en præmie. Endelig kan spilproducenter øge sandsynligheden for at en bruger vinder en loot box. Alle tre forslag kan faktisk betyde, at spilproducenterne kan tiltrække flere brugere og dermed øge deres omsætning, siger forskeren.

”Computerspilproducenter har ikke samme forretningsvilkår som fx et online kasino. Hvis en bruger vinder over et online kasino, taber virksomheden bag sitet penge. Hvis en bruger vinder i et computerspil, betyder det ikke at producenten taber penge. Tværtimod. Brugeren har stadig investeret i spillet, og virksomheden har ingen ekstra omkostninger forbundet med det,” siger Leon Y. Xiao.

Leon Y. Xiao har allerede bidraget med sin forskning i loot box-teknologi til at oplyse politikere og myndigheder i Storbritannien, Spanien og Singapore.

”På nuværende tidspunkt er der mange regeringer rundt om i verden, der overvejer lovgivning på området. Jeg mener, at enhver form for lovgivning bør tage udgangspunkt i forskningsbaseret viden,” siger han. ”Det er mit håb, at jeg kan være med til at udbygge faglitteraturen på området og hjælpe myndigheder til at vedtage fornuftig lovgivning.”


Mere information

Theis Duelund Jensen, presseansvarlig, +45 25 55 04 47, thej@itu.dk

Nyheder

Tiltrædelsesforelæsning: Hvordan undgår man IT-skandaler?

Tiltrædelsesforelæsning: Hvordan undgår man IT-skandaler?

8. august 2022

Villum Kann Rasmussen-professor Bent Flyvbjerg har dedikeret sin karriere til at kortlægge megaprojekters anatomi. Ved sin tiltrædelsesforelæsning på IT-Universitetet d. 9. september vil han forklare, hvorfor IT-projekter slår fejl, og hvordan vi kan undgå det.

Flere kvinder end nogensinde før optaget på IT-Universitetets uddannelser

Flere kvinder end nogensinde før optaget på IT-Universitetets uddannelser

27. juli 2022

I dag udsender IT-Universitetet pladstilbud til håbefulde ansøgere, og i år er universitetet endnu en gang med til at udjævne kønskløften på it-området.

Stor søgning til færre pladser på IT-Universitetet

Stor søgning til færre pladser på IT-Universitetet

5. juli 2022

Igen i år er der stor interesse for IT-Universitetets uddannelser. Ansøgerne kommer dog i år til at kæmpe om endnu færre pladser end sidste år.

Forskning fra IT-Universitetet skal fremme demokratiske virksomheder

Forskning fra IT-Universitetet skal fremme demokratiske virksomheder

23. juni 2022

Kendskabet til demokratiske virksomheder halter blandt iværksættere, når de skal vælge virksomhedsform. En ekspertgruppe under Erhvervsministeriet har netop udgivet nye anbefalinger, der bl.a. er baseret på analyser af iværksætteri foretaget af ITU-forskere.

Per Bruun Brockhoff bliver ny rektor på IT-Universitetet i København

Per Bruun Brockhoff bliver ny rektor på IT-Universitetet i København

20. juni 2022

Per Bruun Brockhoff, institutdirektør på DTU Compute, bliver IT-Universitetets nye rektor. Han tiltræder stillingen den 1. september 2022.

Innovationsprojekter omsætter viden til praksis – og giver nye perspektiver på forskningen

Innovationsprojekter omsætter viden til praksis – og giver nye perspektiver på forskningen

16. juni 2022

ITU-forskerne Cancan Wang og Bernardo David har begge sikret midler fra Copenhagen Fintech til at realisere deres respektive forskning i erhvervslivet. Der er mulighed for at afprøve forskningsresultater i praksis, når man søger et innovationsprojekt gennem universitetet.

Forskningsgruppen NERDS vinder Årets Forskningsmiljø 2022

Forskningsgruppen NERDS vinder Årets Forskningsmiljø 2022

2. juni 2022

IT-Universitetet i Københavns forskningsgruppe Networks, Data, and Society (NERDS) vinder Det Unge Akademis pris for Årets Forskningsmiljø. Det er første gang nogensinde, at prisen uddeles.

Bevillinger: ITU-forskere ser nærmere på kulturdynamikker i digitaliseringens tidsalder

Bevillinger: ITU-forskere ser nærmere på kulturdynamikker i digitaliseringens tidsalder

1. juni 2022

Lektor på Digital Design Luca Rossi og Postdoc på Business IT Vasilieos-Spyridon Vlassis har sikret 4,6 millioner kroner fra det europæiske CHANSE-program til deres respektive forskningsprojekter i digital innovation og kulturdynamikker.

Projektledelse: Elon Musk er bedre til at afvikle rummissioner end NASA

Projektledelse: Elon Musk er bedre til at afvikle rummissioner end NASA

30. maj 2022

Ny opsigtsvækkende forskning fra den internationalt anerkendte projektledelsesekspert og Villum Kann Rasmussen-professor på IT-Universitetet Bent Flyvbjerg viser, at SpaceX med sin skalerbare strategi er mere effektiv i afviklingen af rummissioner end NASA.

Digital genskabelse af lydbilledet fra 1600-tallets Helsingør

Digital genskabelse af lydbilledet fra 1600-tallets Helsingør

24. maj 2022

Forskere fra IT-Universitetet har været med til at udvikle tre digitale installationer, som forbinder fortid og nutid i Helsingør by. Formålet er at undersøge nye og mere kropslige former for historiefortælling, fortæller lektor Jonas Fristch.

Konference: Hvordan sikrer vi etisk forsvarlig kunstig intelligens?

Konference: Hvordan sikrer vi etisk forsvarlig kunstig intelligens?

10. maj 2022

D. 20. maj inviterer ITU og Nationalt Center for Etik til konferencen "Etik som vejviser i AI-landskabet", hvor der stilles skarpt på etisk anvendelse af kunstig intelligens. Professor på IT-Universitetet, Brit Ross Winthereik forklarer, hvorfor det er nødvendigt at tale om etik og kunstig intelligens ved konferencen, hvor også EU-Kommissær Margrethe Vestager præsenterer et oplæg.

Rasmus Ejlers Møgelberg og Jonas Fritsch modtager bevillinger fra DFF

Rasmus Ejlers Møgelberg og Jonas Fritsch modtager bevillinger fra DFF

10. maj 2022

De to forskere fra hhv. Datalogi og Digital Design på IT-Universitetet, har hver sikret en bevilling på godt 2,8 millioner kroner til deres respektive forskningsprojekter.

Margrethe Vestager vil tale om etik og kunstig intelligens ved konference på ITU

Margrethe Vestager vil tale om etik og kunstig intelligens ved konference på ITU

4. maj 2022

Den 20. maj løber konferencen "Etik som vejviser i AI-landskabet" af stablen på IT-Universitetet i København. Den teknologiske udvikling udfordrer samfundet. Hvordan løses nye problemstillinger på etisk vis? Oplev bl.a. EU-Kommissær Margrethe Vestager give sit perspektiv på kunstig intelligens i fremtidens Europa.

European Blockchain Center annoncerer nyt partnerskab

European Blockchain Center annoncerer nyt partnerskab

28. april 2022

IT-Universitetet i Københavns European Blockchain Center starter nyt partnerskab med SupraOracles. Ambitionen er at udforske samarbejdets muligheder for at skabe værdi for blockchain-industrien på verdensplan.

Nyt samarbejde gør det lettere at finde efteruddannelsestilbud

Nyt samarbejde gør det lettere at finde efteruddannelsestilbud

22. april 2022

Danske virksomheder har et stort behov for efteruddannelse af akademisk uddannede medarbejdere inden for it og digitalisering. Nu skal et nyt samarbejde mellem Dansk Industri og en række danske universiteter – herunder IT-Universitetet – gøre det lettere for virksomheder at finde det rette efteruddannelsestilbud.

Professor Sebastian Risi modtager bevilling til at udvikle neurale netværk

Professor Sebastian Risi modtager bevilling til at udvikle neurale netværk

20. april 2022

Professor i Digital Design på IT-Universitet Sebastian Risi har modtaget en bevilling på ca. 550.000 kroner fra GoodAI Grants Program til at udvikle komplekse neurale netværk.

Studiestart: ”Man skal ikke være bange for at disrupte hyggen”

Studiestart: ”Man skal ikke være bange for at disrupte hyggen”

19. april 2022

Hvordan skaber man en inkluderende studiestart på et universitet? IT-Universitetets tutorgruppe deltager i et workshopforløb, der skal hjælpe dem med at skabe gode rammer omkring opstart for nye bachelorstuderende.

IT-Universitetet lancerer gratis onlinekursus i it-sikkerhed for små og mellemstore virksomheder

IT-Universitetet lancerer gratis onlinekursus i it-sikkerhed for små og mellemstore virksomheder

19. april 2022

Uanset om du er selvstændig frisør eller maler, eller arbejder med it til dagligt i en mellemstor virksomhed, er det vigtigt at overveje, hvilken værdifuld data din virksomhed lagrer, og hvordan du beskytter det mod hackerangreb. IT-Universitetet lancerer nu et gratis læringsforløb om it-sikkerhed, der hjælper dig i gang med at ruste din virksomhed mod angreb.

Kan robotter forebygge angstanfald hos børn?

Kan robotter forebygge angstanfald hos børn?

6. april 2022

Morten Roed Frederiksen fra Computer Science på IT-Universitetet har modtaget 1,6 millioner kroner fra DFF til et forskningsprojekt, der skal gøre robotter i stand til at aflæse menneskers følelser. Målet er at skabe teknologi, der kan hjælpe bl.a. børn med angst.

Nye forskningsresultater kan bruges til at forbedre Københavns cykelinfrastruktur

Nye forskningsresultater kan bruges til at forbedre Københavns cykelinfrastruktur

28. marts 2022

En netop offentliggjort forskningsartikel viser, hvordan analyser af netværk kan bruges som et billigt og effektivt værktøj til at gøre byer mere cykelvenlige. Forskningen tager udgangspunkt i København, som bl.a. er blevet analyseret med data fra OpenStreetMap.

Kontakt os

Telefon
+45 7218 5000
E-mail
itu@itu.dk

Alle kontaktoplysninger

Tilgængelighedserklæring

Find os

IT-Universitetet i København
Rued Langgaards Vej 7
2300 København S
Danmark
Find vej

Følg os

ITU Student /
Privatliv /
EAN-nr. 5798000417878/
CVR-nr. 29 05 77 53

Denne side er udskrevet fra https://en.itu.dk/research/portalplaceholder?layoutfraction=breadcrumb&langRef=https://pure.itu.dk/portal/da/publishers/crc-press(6245c921-4edf-4239-a410-2c8810929ad1)/publications.html?filter=research