Skip to main content ITU
Logo
  • Uddannelser
    • Bachelor
    • BSc i Global Business Informatics
    • BSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • BSc i Softwareudvikling
    • BSc i Data Science
    • Sådan søger du ind
    • Gæstestuderende på bachelorniveau
    • ITU Summer University på bachelorniveau
    • Kandidat
    • MSc i Digital Innovation & Management
    • MSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • MSc i Softwaredesign
    • MSc i Data Science
    • MSc i Datalogi
    • MSc i Spil
    • Sådan søger du ind
    • Gæstestuderende på kandidatniveau
    • ITU Summer University på kandidatniveau
    • Studieliv
    • Hvordan er det at være studerende på ITU?
    • Kvinder i tech
    • Labs for studerende
    • Studenterorganisationer
    • Studiestart
    • Studie- og karrierevejledning
    • #lifeatITU
    • Mød ITU
    • Spørg en studerende
    • Studerende for en dag
    • Studiepraktik i uge 43
    • Coding Café for kvindelige gymnasieelever
    • IT-Camp for kvindelige gymnasieelever
    • Åbent hus
    • For gymnasielærere
    • Gymnasiebesøg
    • Digital Dannelse
    • Coding Classes
  • Efteruddannelser
    • Efteruddannelser
    • Se alle efteruddannelser
    • Master i it
    • Master i it-ledelse
    • Studiestart
    • Nyhedsbrev
    • Talks om it-ledelse: ITU ESPRESSO
    • Besøg og arrangementer
    • Kontakt
    • Enkeltfagskurser
    • Om enkeltfag
    • Enkeltfagskurser på masterniveau
    • Se alle enkeltfagskurser
    • Summer University
    • Nyhedsbrev
    • Kontakt
    • Korte kurser
    • Kurser
    • Om ITU Professional Courses
    • Skræddersyede kurser for virksomheder
    • Kontakt
    • Nyhedsbrev
    • Online kurser
    • Kurser i cybersikkerhed (gratis)
  • Forskning
    • Institutter
    • Institut for Business IT
    • Institut for Datalogi
    • Institut for Digital Design
    • Forskningsgrupper og labs
    • Forskningsgrupper
    • Labs
    • Forskningscentre
    • Center for Digital Play
    • Center for Climate IT
    • Center for Computing Education Research
    • Center for Digital Velfærd
    • European Blockchain Centre
    • Centre for Information Security and Trust
    • Danish Institute for IT Program Management
    • ITU Research Portal
    • Find forsker
    • Find forskning
    • Forskningsetik og -integritet
    • God forskningspraksis
    • Tekniske rapporter
    • Tekniske rapporter
    • Ph.d.-skole
    • Om ph.d.-uddannelsen
    • Ph.d.-kurser
    • Ph.d.-forsvar
  • Erhvervssamarbejde
    • Samarbejde med Studerende
    • Projektsamarbejde
    • Projektmarked
    • Studiejob
    • Projektopslag
    • Job- og projektbank
    • Employer Branding
    • IT Match Making
    • Sådan ansætter du en ITU'er
    • Lav opslag i Jobbanken
    • Samarbejde om forskning
    • Licenser teknologi
    • Samarbejde om forskning
    • ErhvervsPhD
    • Ansæt en ErhvervsPhD
    • Innovation og iværksætteri
    • ITU Business Development
    • ITU Startup
    • CSSME
  • Om ITU
    • Om ITU
    • Presse
    • Stillinger
    • Kontakt
  • ENG
Kan Minecraft bruges til klimaundervisning i folkeskolen?
ITU  /  Presse  /  Nyheder fra ITU  /  Kan Minecraft bruges til klimaundervisning i folkeskolen?

Kan Minecraft bruges til klimaundervisning i folkeskolen?

I mange af de populære computerspil færdes de unge spillere i en virtuel verden, hvor den fysiske verdens problemer, fx klimaforandringerne, hverken spiller en stor eller realistisk rolle. Man kan imidlertid også bruge nogle af de mere populære spil til at undervise om klimaproblemerne, mener lektor ved IT-Universitetet, Hans-Joachim Backe, som er i gang med at udvikle nogle værktøjer til folkeskolelærere, som bruges til klimadiskussioner i klassen på baggrund af fx Minecraft.

Institut for Digital DesignForskningClimate ITcomputerspil

Skrevet 8. februar 2022 10:47 af Jari Kickbusch

Markedet for læringsspil er enormt, og hvad enten børn og unge skal lære at stave eller dividere eller om historiske begivenheder, så er der et computerspil til formålet. I disse tider er der naturligvis er der også spil, som er designet til at gøre børn og unge mere klimabevidste, og dem har lektor ved IT-Universitetet, Hans-Joachim Backe, intet imod, men han forklarer, at man også vil kunne bruge nogle af de mest populære spil som fx Minecraft eller Fortnite til at undervise børn og unge.
Om Climate IT
Climate IT er en serie af historier om klimarelateret forskning på IT-Universitetet i København. Forhåbentlig vil historierne inspirere forskere, interessenter og helt almindelige borgere til at skabe, støtte og deltage i projekter med fokus på grøn bæredygtighed og digitale teknologier.

Læs mere

- Hvis du siger til en gruppe 10-årige, at nu skal vi spille et matematik-spil, så vender de det hvide ud af øjnene. Men hvis du spørger dem, om de vil spille Fortnite, så behøver du ikke presse dem. Indtil nu har spil-baseret undervisning bestået af læring, som er pakket ind som et computerspil, og nogle børn bliver frastødt af det. Og det er et problem, fortæller han.

Eksperter i virtuel overlevelse
Hans-Joachim Backe undersøger, hvordan virkelige problemer indgår – og ikke indgår – i spillenes virtuelle verden, og han håber at kunne bruge forskellene mellem den fysiske og den virtuelle verden til at øge bevidstheden om de problemer, som menneskeheden står overfor.

- I Minecraft kan man for eksempel overleve ved at spise æbler, der falder fra ned træerne, man kan holde grise, og man kan være jæger. Man går bare ud og skyder dyrene. Børnene kender de her tilgange til, hvordan man opfører sig i naturen. De ved, hvordan man overlever i en virtuel verden, men ikke i den virkelige. Og nogle børn tænker, at man selvfølgelig bare går ud og slår vilde dyr ihjel, og her vil jeg gerne give lærerne nogle ledende spørgsmål som for eksempel, hvad er alternativerne til at slå vilde dyr ihjel? Behøver du gøre det? Og der vil altid være en elev, som siger, at man selvfølgelig kan lave et landbrug, men at det er meget sværere og ikke så sjovt. Og det er så her, hvor læreren kan komme ind og starte en diskussion.


Undervisningsguides
Hans-Joachim Backe arbejder for tiden med at udvikle nogle værktøjer til, hvordan nogle af de mest populære computerspil kan bruges til at diskutere klimaproblemer i grundskolen. Værktøjerne vil blive baseret på hans tidligere forskningsartikler om samme emne.

- Jeg er i gang med at undersøge, om og hvordan vi kan bruge disse spil og måden, hvorpå de fremstiller miljøet, til noget godt i klasseværelserne. Mange lærere spiller ikke selv computerspil, og selvom nogle gør det, så spiller de ikke nødvendigvis de samme spil som børnene. Så jeg er ved at udvikle nogle værktøjer eller nogle rammer, som i bund og grund er alt, hvad lærerne behøver at vide for at kunne diskutere spillene fra et klimabevidst perspektiv. Dermed er det også et redskab, som skal få børn til at tænke og tale om disse svære emner, siger han.

Hans-Joachim Backe afleverer en forskningsartikel om værktøjerne i februar 2022 og håber, at de kan testes i danske skoler til efteråret.

Climate IT

Nyheder

Tech og videnskab: Hvordan fanger man de unges interesse?

Tech og videnskab: Hvordan fanger man de unges interesse?

12. september 2023

IT-Universitetet inviterer til inspirationsmøde om formidling af teknologi og videnskab til unge d. 12. oktober kl. 9. Mød ITU’s eget Tænk i Tech-hold, Videnskabsklubben, Villum Fondens Science i Fritiden samt Youtuberen Maria Jaris og få inspiration til, hvordan man engagerer unge i tech og videnskab, skaber diversitet, rollemodeller og gode oplevelser.

Her er IT-Universitetets to nye eksterne bestyrelsesmedlemmer

Her er IT-Universitetets to nye eksterne bestyrelsesmedlemmer

30. august 2023

Tech entreprenør, Hanne Breddam og professor, David Sands, er blevet udpeget som eksterne medlemmer af bestyrelsen på IT-Universitetet i København.

Nyt forskningsprojekt: Kortlægning af Ghanas digitale nødberedskab

Nyt forskningsprojekt: Kortlægning af Ghanas digitale nødberedskab

22. august 2023

Alena Thiel har modtaget Horizon Europes Marie Skłodowska-Curie Actions Postdoctoral fellowship til hendes projekt, MUNDI. I løbet af de næste to år vil hun undersøge de ghanesiske myndigheders brug af digitale værktøjer, som kan forudsige og lave real-time analyser af naturkatastrofer og andre humanitære kriser.

Kvinderne stormer ind på IT-Universitetets bacheloruddannelser

Kvinderne stormer ind på IT-Universitetets bacheloruddannelser

28. juli 2023

I dag har IT-Universitetet i København sendt pladstilbud ud til 455 unge fra årets rekordstore ansøgerpuljer, og i 2023 vil 4 ud af 10 af universitetets nye studerende være kvinder.

Kvinderne stempler i stor stil ind på IT-Universitetet

Kvinderne stempler i stor stil ind på IT-Universitetet

5. juli 2023

Interessen for at tage en bacheloruddannelse på IT-Universitetet (ITU) slår alle rekorder. Det er især de kvindelige ansøgere, der driver væksten i antallet af ansøgere, og der er flere kvindelige ansøgere end nogensinde før.

Anders er lige blevet kandidat i Data Science, men han har allerede sat sit præg på forskning i kunstig intelligens

Anders er lige blevet kandidat i Data Science, men han har allerede sat sit præg på forskning i kunstig intelligens

30. juni 2023

I fredags dimitterede den første årgang fra IT-Universitetets kandidat i Data Science, og med den rivende udvikling inden for kunstig intelligens er der stor efterspørgsel på kandidaternes dataanalytiske kompetencer. En af dimittenderne er Anders Giovanni Møller, der midt i specialeskrivningen sadlede om, så han kunne være blandt de første til at udgive forskning om ChatGPT.

Bevilling fra Velux Fonden skal give indblik i digitalisering af omsorgspraksisser

Bevilling fra Velux Fonden skal give indblik i digitalisering af omsorgspraksisser

28. juni 2023

Fem forskere fra IT-Universitetet i Københavns Institut for Digital Design har modtaget godt 5,7 millioner kroner fra Velux Fonden til at undersøge, hvordan digitale teknologier påvirker forholdet mellem brugere, pårørende og sundhedsvæsnet.

Nyt samarbejde skal styrke bånd mellem ITU og de maritime erhverv

Nyt samarbejde skal styrke bånd mellem ITU og de maritime erhverv

28. juni 2023

The Maritime Hub er en ny dansk organisation, der skal synliggøre Det Blå Danmark overfor studerende og forskere på IT-Universitetet i København. Med støtte fra Den Danske Maritime Fond skal der skabes tværfaglige samarbejder mellem ITUs studerende, forskere og de maritime erhverv til gavn for digitaliseringen af branchen.

ITU-forsker: Kunstig intelligens har brug for et ”reality check”

ITU-forsker: Kunstig intelligens har brug for et ”reality check”

23. juni 2023

Anna Rogers er lektor i datalogi, og hun havde sin første arbejdsdag på ITU den 15. marts. Som forsker inden for Natural Language Processing (NLP) bidrager hun blandt andet til, at vi nemmere kan afgøre om sprogmodeller, som fx bliver anvendt i systemer som ChatGPT, er pålidelige eller ej.

Vil du være nyt medlem af IT-Universitetet i Københavns bestyrelse?

Vil du være nyt medlem af IT-Universitetet i Københavns bestyrelse?

19. juni 2023

IT-Universitetet i København (ITU) skal have to nye eksterne bestyrelsesmedlemmer fra 1. oktober 2023. Derfor opfordres kandidater, der matcher én af de to profiler, til at søge hvervet.

Hanna Wirman undersøger hvordan spil anvendes på uventede måder

Hanna Wirman undersøger hvordan spil anvendes på uventede måder

19. juni 2023

Spil er over alt – også steder, hvor man ikke regner med det. Lektor ved Digital Design på IT-Universitetet Hanna Wirman undersøger, hvordan spil anvendes til andre formål end underholdning. Fx begynder onlinespil, ifølge Hanna Wirmans forskning, at spille en større rolle ved demonstrationer og internationale konflikter.

Fremtidens computerspilsdesignere skal lære at tænke bæredygtigt

Fremtidens computerspilsdesignere skal lære at tænke bæredygtigt

12. juni 2023

En tværfaglig forskergruppe undersøger, hvordan man får spiludviklere til at inkludere bæredygtighed i deres arbejde. På workshoppen, NASG Un-Jam, som blev afholdt på IT-Universitetet i København, bidrog 23 europæiske studerende til projektet ved at udvikle prototyper af spil.

ETHOS Lab på ITU inviterer flere stemmer ind i it-verdenen

ETHOS Lab på ITU inviterer flere stemmer ind i it-verdenen

8. juni 2023

ETHOS Lab er et forskningsfællesskab på ITU, der bygger på feministiske værdier og sætter fokus på at bringe mangfoldighed, diversitet og inklusion ind i tech-branchen og på ITU. ETHOS Lab har netop afviklet eventet Feminist Futures Copenhagen Hachathon, der søgte at reclaime hackatonformatet gennem feministiske værdier og at invitere nye stemmer ind i samtalen om it og teknologi.

Ieva Daukantas er PhD ved ITU og gæsteforsker ved Stanford University

Ieva Daukantas er PhD ved ITU og gæsteforsker ved Stanford University

8. juni 2023

Ieva Daukantas arbejder på sin Ph.d. i informationssikkerhed ved ITU, og i disse måneder er hun gæsteforsker på Stanford University i USA. Hun undersøger formelle metoder og beviser for sikkerhedsgarantier i maskinlæring, og hun er særligt motiveret af, at hendes forskningsområde imødekommer en stor efterspørgsel fra industrien.

To ITU-forskere er blevet tildelt bevillinger af Danmarks Frie Forskningsfond

To ITU-forskere er blevet tildelt bevillinger af Danmarks Frie Forskningsfond

1. juni 2023

De to lektorer på IT-Universitetet i København, Irina Papazu og Nutan Limaye, har netop fået støtte til deres forskningsprojekter af Danmarks Frie Forskningsfond.

ITU-forsker modtager bevilling fra The Lundbeck Foundation Investigator Network

ITU-forsker modtager bevilling fra The Lundbeck Foundation Investigator Network

1. juni 2023

Lektor i datalogi ved ITU, Stella Grasshof, har sammen med sin forskningspartner i Region Hovedstaden sikret sig en bevilling på 150.000 danske kroner fra The Lundbeck Foundation Investigator Network til deres forskningsprojekt, “Automated Analysis of Mental Disorders”.

Ny direktør i ITU Business Development skal styrke fokus på iværksætteri

Ny direktør i ITU Business Development skal styrke fokus på iværksætteri

30. maj 2023

IT- Universitetet vil i den kommende tid styrke sit fokus på rammerne for kommercialisering af forskning og på at hjælpe studerende, der ønsker at prøve kræfter med iværksætteri. Til at løfte den indsats er Nikolaj Oppermann blevet udpeget som ny direktør for ITU Business Development.

Professorportræt: ”Min legesyge tilgang er kernen i min forskning”

Professorportræt: ”Min legesyge tilgang er kernen i min forskning”

22. maj 2023

Den 26. Maj præsenterer leder af Center for Digital Play, Miguel Sicart, sin tiltrædelsesforelæsning som professor. Miguel Sicart har forsket i digitale spil i over tyve år, og i dag er han en autoritet på området. Tiltrædelsesforelæsningen har titlen ”På dybt vand”, og finder sted kl. 13.00 i Auditorium 2.

ITU-speciale vil forbedre togdriften

ITU-speciale vil forbedre togdriften

15. maj 2023

Matthias Als og Mathias Bejlegaard Madsen har begge færdiggjort en MSc i datalogi ved ITU. Deres speciale er netop blevet publiceret i et forskningstidsskrift, og de har udviklet energieffektive togkøreplaner, der både reducerer togs samlede energiforbrug og driftsomkostninger uden at gøre passagerejsetiden længere.

IT-Camp hjælper Louisa med at vælge det helt rigtige studie

IT-Camp hjælper Louisa med at vælge det helt rigtige studie

13. april 2023

Louisa er med til IT-Camp for kvinder for anden gang, og denne gang har hun taget sin veninde og sin kusine med. Louisa drømmer om en uddannelse inden for IT og bruger IT-Campen til at finde ud af, hvilken studieretning hun er mest interesseret i.

Kontakt os

Telefon
+45 7218 5000
E-mail
itu@itu.dk

Alle kontaktoplysninger

Tilgængelighedserklæring

Find os

IT-Universitetet i København
Rued Langgaards Vej 7
2300 København S
Danmark
Find vej

Følg os

ITU Student /
Privatliv /
EAN-nr. 5798000417878/
CVR-nr. 29 05 77 53 /
P-nummer 1005162959

Denne side er udskrevet fra https://itu.dk/layouts/itu_responsive/General%20Browser.aspx