Skip to main content ITU
Logo
  • Uddannelser
    • Bachelor
    • BSc i Global Business Informatics
    • BSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • BSc i Softwareudvikling
    • BSc i Data Science
    • Sådan søger du ind
    • Gæstestuderende på bachelorniveau
    • ITU Summer University på bachelorniveau
    • Kandidat
    • MSc i Digital Innovation & Management
    • MSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • MSc i Softwaredesign
    • MSc i Data Science
    • MSc i Datalogi
    • MSc i Spil
    • Sådan søger du ind
    • Gæstestuderende på kandidatniveau
    • ITU Summer University på kandidatniveau
    • Studieliv
    • Hvordan er det at være studerende på ITU?
    • Kvinder i tech
    • Labs for studerende
    • Studenterorganisationer
    • Studiestart
    • Studie- og karrierevejledning
    • #lifeatITU
    • Mød ITU
    • Spørg en studerende
    • Studerende for en dag
    • Studiepraktik i uge 43
    • Coding Café for kvindelige gymnasieelever
    • IT-Camp for kvindelige gymnasieelever
    • Åbent hus
    • For gymnasielærere
    • Gymnasiebesøg
    • Digital Dannelse
    • Coding Classes
  • Efteruddannelser
    • Efteruddannelser
    • Se alle efteruddannelser
    • Besøg og arrangementer
    • Master i it
    • Om Master i it-ledelse
    • Sådan søger du ind
    • Besøg og arrangementer
    • Nyhedsbrev
    • Kontakt
    • Enkeltfag
    • Om enkeltfag
    • Sådan søger du ind
    • Se alle enkeltfag
    • Enkeltfag på masterniveau
    • Summer University som enkeltfag
    • Besøg og arrangementer
    • Nyhedsbrev
    • Kontakt
    • Korte kurser: ITU Professional Courses
    • Se alle korte kurser
    • Om ITU's korte kurser: ITU Professional Courses
    • Skræddersyede kurser for virksomheder
    • Besøg og arrangementer
    • Nyhedsbrev
    • Kontakt
    • Online kurser
    • Kurser i cybersikkerhed (gratis)
  • Forskning
    • Institutter
    • Institut for Business IT
    • Institut for Datalogi
    • Institut for Digital Design
    • Forskningsgrupper og labs
    • Forskningsgrupper
    • Labs
    • Forskningscentre
    • Center for Digital Play
    • Center for Climate IT
    • Center for Computing Education Research
    • Center for Digital Velfærd
    • European Blockchain Centre
    • Centre for Information Security and Trust
    • Danish Institute for IT Program Management
    • ITU Research Portal
    • Find forsker
    • Find forskning
    • Forskningsetik og -integritet
    • God forskningspraksis
    • Tekniske rapporter
    • Tekniske rapporter
    • Ph.d.-skole
    • Om ph.d.-uddannelsen
    • Ph.d.-kurser
    • Ph.d.-forsvar
  • Erhvervssamarbejde
    • Samarbejde med Studerende
    • Projektsamarbejde
    • Projektmarked
    • Studiejob
    • Projektopslag
    • Job- og projektbank
    • Employer Branding
    • IT Match Making
    • Sådan ansætter du en ITU'er
    • Lav opslag i Jobbanken
    • Samarbejde om forskning
    • Licenser teknologi
    • Samarbejde om forskning
    • ErhvervsPhD
    • Ansæt en ErhvervsPhD
    • Innovation og iværksætteri
    • ITU Business Development
    • ITU Startup
    • CSSME
  • Om ITU
    • Om ITU
    • Presse
    • Stillinger
    • Kontakt
  • ENG
Hvad sker der, når grænserne mellem arbejde og leg kollapser?
ITU  /  Presse  /  Nyheder fra ITU  /  Hvad sker der, når grænserne mellem arbejde og leg kollapser?

Hvad sker der, når grænserne mellem arbejde og leg kollapser?

Konceptet playbour, en sammentrækning af de engelske ord ”play” og ”labour”, er centralt, når man kigger på, hvordan man skal fastholde frivillige deltagere i online fællesskaber, og dermed skabe en form for bæredygtighed. Det siger Giacomo Poderi, postdoc ved IT-Universitetet, som i et nyt projekt skal undersøge deltageres subjektive oplevelser i fællesskaberne.

Institut for DatalogiForskning

Skrevet 16. april 2018 12:28 af Louise Eltard-Larsen

Når vi støder på ord eller emner, som vi ikke kender til, er vores første indskydelse at slå det op på nettet – og ved simple søgninger er det første resultat ofte en Wikipedia side. Wikipedia fungerer som et leksikon, der nemt og overskueligt giver os de oplysninger vi har brug for. Men hvor et leksikon samles og udgives som en decideret forretning, hvor redaktører og bidragsydere betales for deres arbejde, så er Wikipedia det man kalder for et ”Collaborative Common” – et online fællesskab, hvor frivillige deltagere selv sørger for at skabe og vedligeholde digitale produkter og indhold, som frit kan deles, genbruges, tilpasses og gen-deles af andre.

Giacomo Poderi
  • Marie Skłodowska-Curie Forsker ved Institut for Datalogi på IT-Universitetet, under lektor Yvonne Dittricht
  • Ph.d. i sociologi og Social Research fra Trento Universitet
Fordelene ved sådanne fællesskaber er tydelige: folk involverer sig som deltagere – et ord, som overvejende tillægges positive konnotationer.

”Deltagelse giver dig magt, det tilfredsstiller dig, og det giver dig glæde, men der kan også være ulemper ved at deltage produktivt, for eksempel fordi der kan opstå et forventningspres fra de andre brugere om at opretholde en vis produktivitet, ” siger Giacomo Poderi.

Han skal tilbringe de næste to år på IT-Universitetet, som en del af sit individuelle Marie Skłodowska-Curie stipendie. I sit projekt ”Infrastructuring SuStainable Playbour” tager Giacomo Poderi et kritisk perspektiv på deltagerkonceptet i online fællesskaber, og fremhæver nogle af de udfordringer de står overfor, ikke bare kollektivt, men også i forhold til individet. For eksempel har de frivillige deltagere jobs som skal passes, hvilket kan skabe nogle konkrete, tidsmæssige, problemer.

Playbour

Et centralt begreb i Giacomo Poderis projekt er konceptet ’playbour’. Begrebet opstod oprindeligt i spilindustrien, hvor det blev forbundet med ”modding” – dvs. når spillere modificerer eller tilpasser spillet ved at hacke det og skabe nyt indhold. Disse små hacks er faktisk gavnlige for spilfirmaerne, som drager fordel af det ekstra indhold, spillerne skaber. I sidste ende kommer spillerne faktisk til at ”arbejde” for firmaet, eller for andre brugere – og det, der startede som en hobby, og en lystbetonet aktivitet, kommer til at ligne rigtigt arbejde mere og mere.

»

Playbour er altså, mere generelt, et koncept, der prøver at fremhæve, at grænserne mellem det, der før blev opfattet som to forskellige menneskelige aktiviteter, arbejde og leg, bryder sammen.

«
”Playbour er altså, mere generelt, et koncept, der prøver at fremhæve, at grænserne mellem det, der før blev opfattet som to forskellige menneskelige aktiviteter, arbejde og leg, bryder sammen, ” siger Giacomo Poderi.

Én af de grænser, der bryder sammen i disse online fællesskaber, er grænsen mellem at være forbruger og producent – for de produktive deltagere er såkaldte prosumers (sammentrækning af ”producer” og ”consumer”). De kommer hurtigt til at føle et ansvar for de produkter, eller det indhold de skaber, og det kan ende med at blive en sur pligt. Deltagerne ender med at forlade fællesskaberne af forskellige årsager, og nogle af disse er relateret til kulturen i fællesskaberne, deres styring og deres deltagermæssige infrastruktur.

Giacomos endelige mål er at skabe empirisk funderede principper eller guidelines, som kan hjælpe med at understøtte deltagernes vedvarende engagement, samtidig med, at deres individuelle behov tilgodeses, og dermed gøre fællesskaberne mere bæredygtige.

Mangfoldighed og governance

Eftersom Giacomo Poderi lige har startet sit projekt i januar 2018, er han stadig i de tidlige stadier af sin forskning. Men han har allerede identificeret nogle vigtige problemstillinger, han vil fokusere på i sine case studies, som omfatter et open source computerspilsfælleskab og en non-profit organisation, der lobbyer fri og open source software. Derudover mangler han at lægge sig fast på en tredje case, som vil være baseret i København.

Én vigtig problemstilling, som kan spille en rolle for den individuelle deltager i online fællesskaber er mangfoldighed:

»

Der er en tendens til, at fællesskaberne, over tid, kan blive domineret af en veldefineret gruppe mennesker, og selvom det måske er en indirekte konsekvens, kan dette ekskludere andre.

«
”Der er en tendens til, at fællesskaberne, over tid, kan blive domineret af en veldefineret gruppe mennesker, og selvom det måske er en indirekte konsekvens, kan dette ekskludere andre – og det skaber et problem i forhold til skalerbarheden. Dvs. i forhold til, hvor nemt det er at udvide fællesskabet, og øge kapaciteten, ” siger Giacomo Poderi.

En anden problemstilling er governance, et begreb, der beskriver et fællesskabs styring og ledelse, og som for eksempel dækker over de politikker, som et fællesskab er nødt til at adoptere og udvikle over tid. Governance definerer, hvem der har ret til at bidrage, hvordan man opnår den ret, og hvad et godt bidrag består af. Governance i online fællesskaber er blevet beskrevet i tidligere studier, men disse studier er i det store og hele på et institutionelt og strukturelt niveau. Giacomo vil derimod ændre fokus:

”Hvis man i stedet kigger på subjektiviteter, på individerne, kan det give et helt andet perspektiv, og en bedre forståelse af den enkelte deltager, som mangler i den forskning, der er lavet på nuværende tidspunkt”, siger han.

Uanset om Giacomo ender med at skabe konkrete guidelines til at designe online fællesskaber, eller om det bliver nogle mere overordnede principper, så håber han at resultaterne af hans studie vil nå ud til dem, det hele handler om: deltageren, prosumerne, i fællesskaberne.

”Det er en del af min tilgang at være fleksibel. Jeg ved ikke endnu, hvor sandsynligt det er, men jeg kunne godt tænke mig at involvere deltagerne i udviklingen af de her guidelines. Og jeg vil uden tvivl også gerne gøre mine guidelines offentligt tilgængelige, både for forskere og deltagere, ” siger han.

Marie Skłodowska-Curie Individuelt Stipendie

Marie Skłodowska-Curie stipendierne eksisterer for at gøre hele verden til et læringsmiljø. De opfordrer til samarbejde og idedeling mellem forskellige industrielle sektorer og discipliner. Et kernemål for det individuelle stipendie er at udvikle den individuelle forsker karriere og evner, og under sit ophold på ITU vil Giacomo Poderi lære, hvordan han kan kommunikere og samarbejde med forskellige disciplinære grupper. Disse samarbejder er ikke et officielt krav i hans projekt, men han håber at den interdisciplinære udveksling af ideer, og det netværk han bliver en del af, kan hjælpe til at få øje på og formulere mulige fremtidige forskningsprojekter.

Nyheder

Bent Flyvbjerg-bog nomineret til fornem pris

Bent Flyvbjerg-bog nomineret til fornem pris

2. oktober 2023

Bogen ”How Big Things Get Done,” skrevet af VKR-professor på ITU Bent Flyvbjerg og journalisten Dan Gardner, er nomineret til Financial Times’ Business Book of the Year.

Tre ITU-projekter udvalgt til NordForsks bud på, hvordan vi når vores bæredygtighedsmål

Tre ITU-projekter udvalgt til NordForsks bud på, hvordan vi når vores bæredygtighedsmål

2. oktober 2023

IT-Universitetet fylder godt i samling af policy briefs, som er blevet offentliggjort af Nordisk Ministerråds forskningsprogram, NordForsk.

ITU-forsker sikrer bevilling til udvikling af personaliseret sproglæringssystem

ITU-forsker sikrer bevilling til udvikling af personaliseret sproglæringssystem

2. oktober 2023

Det er svært at lære sig selv et nyt sprog, men et nyt Villum Experiment-støttet forskningsprojekt fra IT-Universitetet vil gøre det lettere. Hvordan? Ved at skræddersy undervisningsmaterialet til brugernes personlige interesser og færdigheder.

Analyse: En investering i ITU kommer godt igen

Analyse: En investering i ITU kommer godt igen

25. september 2023

En ny analyse viser, at en kandidatuddannelse på IT-Universitetet i København lønner sig – for den enkelte såvel som samfundet.

Hvor gode er vi til at navigere i den digitale informations- og medievirkelighed?

Hvor gode er vi til at navigere i den digitale informations- og medievirkelighed?

20. september 2023

Et nyt projekt skal afdække niveauet af medie- og informationsdannelse i Norden. En af eksperterne, der skal være med til at kvalificere undersøgelsen, er lektor ved Digital Design på IT-Universitetet, Gitte Stald.

Tech og videnskab: Hvordan fanger man de unges interesse?

Tech og videnskab: Hvordan fanger man de unges interesse?

12. september 2023

IT-Universitetet inviterer til inspirationsmøde om formidling af teknologi og videnskab til unge d. 12. oktober kl. 9. Mød ITU’s eget Tænk i Tech-hold, Videnskabsklubben, Villum Fondens Science i Fritiden samt Youtuberen Maria Jaris og få inspiration til, hvordan man engagerer unge i tech og videnskab, skaber diversitet, rollemodeller og gode oplevelser.

Her er IT-Universitetets to nye eksterne bestyrelsesmedlemmer

Her er IT-Universitetets to nye eksterne bestyrelsesmedlemmer

30. august 2023

Tech entreprenør, Hanne Breddam og professor, David Sands, er blevet udpeget som eksterne medlemmer af bestyrelsen på IT-Universitetet i København.

Nyt forskningsprojekt: Kortlægning af Ghanas digitale nødberedskab

Nyt forskningsprojekt: Kortlægning af Ghanas digitale nødberedskab

22. august 2023

Alena Thiel har modtaget Horizon Europes Marie Skłodowska-Curie Actions Postdoctoral fellowship til hendes projekt, MUNDI. I løbet af de næste to år vil hun undersøge de ghanesiske myndigheders brug af digitale værktøjer, som kan forudsige og lave real-time analyser af naturkatastrofer og andre humanitære kriser.

Kvinderne stormer ind på IT-Universitetets bacheloruddannelser

Kvinderne stormer ind på IT-Universitetets bacheloruddannelser

28. juli 2023

I dag har IT-Universitetet i København sendt pladstilbud ud til 455 unge fra årets rekordstore ansøgerpuljer, og i 2023 vil 4 ud af 10 af universitetets nye studerende være kvinder.

Kvinderne stempler i stor stil ind på IT-Universitetet

Kvinderne stempler i stor stil ind på IT-Universitetet

5. juli 2023

Interessen for at tage en bacheloruddannelse på IT-Universitetet (ITU) slår alle rekorder. Det er især de kvindelige ansøgere, der driver væksten i antallet af ansøgere, og der er flere kvindelige ansøgere end nogensinde før.

Anders er lige blevet kandidat i Data Science, men han har allerede sat sit præg på forskning i kunstig intelligens

Anders er lige blevet kandidat i Data Science, men han har allerede sat sit præg på forskning i kunstig intelligens

30. juni 2023

I fredags dimitterede den første årgang fra IT-Universitetets kandidat i Data Science, og med den rivende udvikling inden for kunstig intelligens er der stor efterspørgsel på kandidaternes dataanalytiske kompetencer. En af dimittenderne er Anders Giovanni Møller, der midt i specialeskrivningen sadlede om, så han kunne være blandt de første til at udgive forskning om ChatGPT.

Bevilling fra Velux Fonden skal give indblik i digitalisering af omsorgspraksisser

Bevilling fra Velux Fonden skal give indblik i digitalisering af omsorgspraksisser

28. juni 2023

Fem forskere fra IT-Universitetet i Københavns Institut for Digital Design har modtaget godt 5,7 millioner kroner fra Velux Fonden til at undersøge, hvordan digitale teknologier påvirker forholdet mellem brugere, pårørende og sundhedsvæsnet.

Nyt samarbejde skal styrke bånd mellem ITU og de maritime erhverv

Nyt samarbejde skal styrke bånd mellem ITU og de maritime erhverv

28. juni 2023

The Maritime Hub er en ny dansk organisation, der skal synliggøre Det Blå Danmark overfor studerende og forskere på IT-Universitetet i København. Med støtte fra Den Danske Maritime Fond skal der skabes tværfaglige samarbejder mellem ITUs studerende, forskere og de maritime erhverv til gavn for digitaliseringen af branchen.

ITU-forsker: Kunstig intelligens har brug for et ”reality check”

ITU-forsker: Kunstig intelligens har brug for et ”reality check”

23. juni 2023

Anna Rogers er lektor i datalogi, og hun havde sin første arbejdsdag på ITU den 15. marts. Som forsker inden for Natural Language Processing (NLP) bidrager hun blandt andet til, at vi nemmere kan afgøre om sprogmodeller, som fx bliver anvendt i systemer som ChatGPT, er pålidelige eller ej.

Vil du være nyt medlem af IT-Universitetet i Københavns bestyrelse?

Vil du være nyt medlem af IT-Universitetet i Københavns bestyrelse?

19. juni 2023

IT-Universitetet i København (ITU) skal have to nye eksterne bestyrelsesmedlemmer fra 1. oktober 2023. Derfor opfordres kandidater, der matcher én af de to profiler, til at søge hvervet.

Hanna Wirman undersøger hvordan spil anvendes på uventede måder

Hanna Wirman undersøger hvordan spil anvendes på uventede måder

19. juni 2023

Spil er over alt – også steder, hvor man ikke regner med det. Lektor ved Digital Design på IT-Universitetet Hanna Wirman undersøger, hvordan spil anvendes til andre formål end underholdning. Fx begynder onlinespil, ifølge Hanna Wirmans forskning, at spille en større rolle ved demonstrationer og internationale konflikter.

Fremtidens computerspilsdesignere skal lære at tænke bæredygtigt

Fremtidens computerspilsdesignere skal lære at tænke bæredygtigt

12. juni 2023

En tværfaglig forskergruppe undersøger, hvordan man får spiludviklere til at inkludere bæredygtighed i deres arbejde. På workshoppen, NASG Un-Jam, som blev afholdt på IT-Universitetet i København, bidrog 23 europæiske studerende til projektet ved at udvikle prototyper af spil.

ETHOS Lab på ITU inviterer flere stemmer ind i it-verdenen

ETHOS Lab på ITU inviterer flere stemmer ind i it-verdenen

8. juni 2023

ETHOS Lab er et forskningsfællesskab på ITU, der bygger på feministiske værdier og sætter fokus på at bringe mangfoldighed, diversitet og inklusion ind i tech-branchen og på ITU. ETHOS Lab har netop afviklet eventet Feminist Futures Copenhagen Hachathon, der søgte at reclaime hackatonformatet gennem feministiske værdier og at invitere nye stemmer ind i samtalen om it og teknologi.

Ieva Daukantas er PhD ved ITU og gæsteforsker ved Stanford University

Ieva Daukantas er PhD ved ITU og gæsteforsker ved Stanford University

8. juni 2023

Ieva Daukantas arbejder på sin Ph.d. i informationssikkerhed ved ITU, og i disse måneder er hun gæsteforsker på Stanford University i USA. Hun undersøger formelle metoder og beviser for sikkerhedsgarantier i maskinlæring, og hun er særligt motiveret af, at hendes forskningsområde imødekommer en stor efterspørgsel fra industrien.

To ITU-forskere er blevet tildelt bevillinger af Danmarks Frie Forskningsfond

To ITU-forskere er blevet tildelt bevillinger af Danmarks Frie Forskningsfond

1. juni 2023

De to lektorer på IT-Universitetet i København, Irina Papazu og Nutan Limaye, har netop fået støtte til deres forskningsprojekter af Danmarks Frie Forskningsfond.

Kontakt os

Telefon
+45 7218 5000
E-mail
itu@itu.dk

Alle kontaktoplysninger

Tilgængelighedserklæring

Find os

IT-Universitetet i København
Rued Langgaards Vej 7
2300 København S
Danmark
Find vej

Følg os

ITU Student /
Privatliv /
EAN-nr. 5798000417878/
CVR-nr. 29 05 77 53 /
P-nummer 1005162959

Denne side er udskrevet fra https://www.itu.dk/nyheder