Skip to main content ITU
Logo
  • Uddannelser
    • Bachelor
    • BSc i Global Business Informatics
    • BSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • BSc i Softwareudvikling
    • BSc i Data Science
    • Sådan søger du ind
    • Gæstestuderende på bachelorniveau
    • ITU Summer University på bachelorniveau
    • Kandidat
    • MSc i Digital Innovation & Management
    • MSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • MSc i Softwaredesign
    • MSc i Data Science
    • MSc i Datalogi
    • MSc i Spil
    • Sådan søger du ind
    • Gæstestuderende på kandidatniveau
    • ITU Summer University på kandidatniveau
    • Studieliv
    • Hvordan er det at være studerende på ITU?
    • Kvinder i tech
    • Labs for studerende
    • Studenterorganisationer
    • Studiestart
    • Studie- og karrierevejledning
    • #lifeatITU
    • Mød ITU
    • Spørg en studerende
    • Studerende for en dag
    • Studiepraktik i uge 43
    • Coding Café for kvindelige gymnasieelever
    • IT-Camp for kvindelige gymnasieelever
    • Åbent hus
    • For gymnasielærere
    • Gymnasiebesøg
    • Digital Dannelse
    • Coding Classes
  • Efteruddannelser
    • Efteruddannelser
    • Se alle efteruddannelser
    • Master i it
    • Master i it-ledelse
    • Studiestart
    • Nyhedsbrev
    • Talks om it-ledelse: ITU ESPRESSO
    • Besøg og arrangementer
    • Kontakt
    • Enkeltfagskurser
    • Om enkeltfag
    • Enkeltfagskurser på masterniveau
    • Se alle enkeltfagskurser
    • Summer University
    • Nyhedsbrev
    • Kontakt
    • Korte kurser
    • Kurser
    • Om ITU Professional Courses
    • Skræddersyede kurser for virksomheder
    • Kontakt
    • Nyhedsbrev
    • Online kurser
    • Kurser i cybersikkerhed (gratis)
  • Forskning
    • Institutter
    • Institut for Business IT
    • Institut for Datalogi
    • Institut for Digital Design
    • Forskningsgrupper og labs
    • Forskningsgrupper
    • Labs
    • Forskningscentre
    • Center for Digital Play
    • Center for Climate IT
    • Center for Computing Education Research
    • Center for Digital Velfærd
    • European Blockchain Centre
    • Centre for Information Security and Trust
    • Danish Institute for IT Program Management
    • ITU Research Portal
    • Find forsker
    • Find forskning
    • Forskningsetik og -integritet
    • God forskningspraksis
    • Tekniske rapporter
    • Tekniske rapporter
    • Ph.d.-skole
    • Om ph.d.-uddannelsen
    • Ph.d.-kurser
    • Ph.d.-forsvar
  • Erhvervssamarbejde
    • Samarbejde med Studerende
    • Projektsamarbejde
    • Projektmarked
    • Studiejob
    • Projektopslag
    • Job- og projektbank
    • Employer Branding
    • IT Match Making
    • Sådan ansætter du en ITU'er
    • Lav opslag i Jobbanken
    • Samarbejde om forskning
    • Licenser teknologi
    • Samarbejde om forskning
    • ErhvervsPhD
    • Ansæt en ErhvervsPhD
    • Innovation og iværksætteri
    • ITU Business Development
    • ITU Startup
    • CSSME
  • Om ITU
    • Om ITU
    • Presse
    • Stillinger
    • Kontakt
  • ENG
Derfor bliver projekter ofte 13 gange dyrere end beregnet
ITU  /  Presse  /  Nyheder fra ITU  /  Derfor bliver projekter ofte 13 gange dyrere end beregnet

Derfor bliver projekter ofte 13 gange dyrere end beregnet

Halvdelen af alle projekter drukner i projektstyring, papirarbejde og forældede projektmodeller. Men hvordan sikrer man, at et projekt styres rigtigt gennem begrænsninger i forhold til tid, økonomi, kvalitet, interessenter og risici? Hvordan tilpasser man værktøjer og metoder, så de er mest effektive i forhold til det aktuelle projekt?

Efteruddannelseforretningledelse

Skrevet 11. marts 2018 20:05 af Ninna Gandrup

»

Det er et enormt højt tal, men det positive er, at det betyder, at der er rigtig mange ressourcer at spare ved at være god til at tilpasse projektmodeller, så de passer til projektet.

Klaus Nielsen, ekstern lektor og underviser i projektledelse under ITU Professional Course

«
- Cirka halvdelen af alle projekter i dag kører i hegnet, fordi projektmodellen ikke passer til projektet. Det er et enormt højt tal, men det positive er, at det betyder, at der er rigtig mange ressourcer at spare ved at være god til at tilpasse projektmodeller, så de passer til projektet. Det er ikke noget nyt, men det er en svær disciplin, fortæller Klaus Nielsen, ekstern lektor og underviser i grundlæggende agil proteføljestyring ITU Professional Course på IT-Universitetet.
Fakta: Tilpasninger og hybridmodeller
Tilpasninger er generelt tilpasninger af projektmodeller til de enkelte projekter. Hybridmodeller er en bestemt form for tilpasning, som kombinerer en traditionel projektmodel med en agil metode fx Prince2 kombineret med Scrum.

Nutidens projektledelse handler derfor i høj grad om at tilpasse projektmodellen til det aktuelle projekt i såkaldte tilpasninger eller i hybridmodeller, som er en kombination af traditionel og agil projektledelse. Men netop tilpasninger kan være en udfordring, hvis organisationen har tradition for at følge en bestemt projektmodel og fx arbejder traditionelt, hvor en agil tilgang havde været mere effektiv.

Om Klaus Nielsen
Klaus Nielsen er uddannet fra IT-Universitetet i København, Cambridge and indehaver af to MBA-uddannelser (HRM and Technology). Som freelancekonsulent har han arbejdet med projektledelse og programstyring i mange år. Han har skrevet ‘I Am Agile’, ‘Mastering the Business Case’, ‘McGraw-Hill Education ACP Agile Certified Practitioner Exam’ og ‘Achieve PMI-PBA® Exam Success’, såvel som adskillige artikler, som er blevet udgivet på verdensplan. Klaus er grundlægger af Global Business Development (gbd.dk), PMI Registered Education Provider (R.E.P) og de seneste knap seks år har Klaus Nielsen undervist i projektledelse og programstyring som ekstern lektor på IT-Universitetet.

Dyrt at følge én projektmodel for alle projekter
- Mange organisationer har en tradition for at bruge bestemte modeller i deres projekter. Det kan fx være systemudviklingsmodeller som vandfaldsmodellen, B-model, inkremental model, spiral model eller lignende. Men det er sjældent, at den samme projektmodel passer til alle projekter uanset størrelse og kompleksitet. I værste fald arbejder man måske med processer for processernes skyld, hvilket ofte resulterer i, at projektmedlemmerne begynder at finde egne genveje. Det skaber både forvirring og et unødigt højt ressourceforbrug, forklarer Klaus Nielsen.

»

Samlet ender mange projekter med at koste faktor 13 mere end antaget, så der er rigtig mange penge at spare ved at mestre fx tilpasning af projektmodeller.

Klaus Nielsen, ekstern lektor og underviser i projektledelse under ITU Professional Course

«

Tilpasninger er næsten altid nødvendige, fordi alle projekter er forskellige og kræver forskellig vægtning af projektmodellens forskellige områder som fx tid, organisation, risiko og kompetencer. Tilpasninger er ikke noget nyt, men det er noget, man bliver nødt til at blive bedre til i takt med at både mængden af projekter og kompleksiteten i projekter stiger. Derudover er behovet for hybridmodeller – kombinationen af vandfald og agil – steget markant gennem de senere år, hvilket også har øget behovet for tilpasninger.

- Vælger en projektleder en forkert projektmodel til et projekt, kommer han/hun til at udfylde rapporter og modeller, som er det rene spild. I nogle tilfælde bruger projektlederen op til et år på at klargøre et projekt uden egentlig at have leveret noget i projekt endnu, fordi projektmodellen er for omfattende til projektet. Samlet ender mange projekter med at koste faktor 13 mere end antaget, så der er rigtig mange penge at spare ved at mestre fx tilpasning af projektmodeller, uddyber Klaus Nielsen.

Tilpasninger er afgørende
Når man laver en tilpasning tager man typisk en eksisterende projektmodel og vurderer, hvordan man kan bruge den i forhold til et aktuelt projekt. Det handler om at bruge tiden rigtigt, så man ikke laver for meget eller for lidt som projektleder. En projektmodel beregnet til et større projekt, bliver alt for tung og bureaukratisk til et mindre projekt. Modsat skal man heller ikke tage for let på projektstyringen, da der så vil være ting, der glipper.

»

Fra start til slut kan der fx være 47 processer, man skal igennem. Til hver proces er papirer, man skal udfylde, sende rundt, og man skal bruge ressourcer til at udføre alle aktiviteter i projektet. Men hvad hvis man kun har brug for otte af de 47 processer?

Klaus Nielsen, ekstern lektor og underviser i projektledelse under ITU Professional Course

«

- God praksis betyder ikke, at al viden fra en rammemodel, som Project Management Body of Knowledge (PMBOK) og Prince2, skal anvendes i alle projekter. Det handler om at få et mindset til at identificere den rigtige måde at lede projekter på og vurdere kriterierne for og imod. Fra start til slut kan der fx være 47 processer, man skal igennem. Til hver proces er papirer, man skal udfylde, sende rundt, og man skal bruge ressourcer til at udføre alle aktiviteter i projektet. Men hvad hvis man kun har brug for otte af de 47 processer? Hvis du ikke kan finde de relevante otte processer, så vil du spilde en masse tid og ressourcer. Måske kunne du have lavet fire projekter i stedet for ét, hvis du havde holdt omkostningerne nede og været mere effektiv, pointerer Klaus Nielsen.

For at finde frem til de otte relevante processer, bliver man nødt til at komme med teoretiske bud på, hvordan man vil arbejde med projektet.

- Rammemodellerne er begyndt at komme med retningslinjer for, hvordan man kan tilpasse. Her må man holde sin vurdering af, hvad der er bedst, op imod teorien og andre cases og vurdere, hvordan vil det fungere i den konkrete kontekst. Begrænsningerne i forhold til tid, økonomi, ressourcer m.m. er forskellige fra projekt til projekt, og det bør tilpasningerne afspejle, men de er også nødt til at afspejle organisationskulturen, omgivelserne og organisationen, så man får den bedste procesoptimering. Effekten vil også være, at de processer, som projektet skal følge, vil give mening for projektmedlemmer, som så også følger processerne og ikke opfinder egne, fortæller Klaus Nielsen.

Hvordan kombinerer man diametralt modsatte projektmodeller?
Med tilpasninger får man både en langt mere effektiv udnyttelse af ressourcer, men det giver også mulighed for at arbejde agilt med udvalgte områder af projektet og kombinere forskellige projektmodeller. Hvis man fx kører projekter efter en mere traditionel model, men ønsker at blive mere agile og arbejde ud fra en model, der tillader mindre leverancer. Samtidig vil man gerne have hånd i hanke med, hvad der leveres og hvornår i projektet.

»

Det er derfor tvingende nødvendigt, at man som projektleder har fuldstændig styr på sine metoder, værktøjer og teorier, så man kan jonglere med dem og lande dem rigtigt i det enkelte projekt. Det vil spare virksomheder, kunder og staten for meget ekstra arbejde og give færre risici i projekterne.

Klaus Nielsen, ekstern lektor og underviser i projektledelse under ITU Professional Course

«

- Udfordringen er, at det agile og det traditionelle nærmest er diametrale modsætninger. Agilt har man ikke projektledere eller styregrupper. Man har et team og en Scrum Master. I den type projekter er projektlederens rolle ikke klart defineret. Skal projektlederen fx være Scrum Master eller Products Owner? Det kan også være svært at synliggøre, hvor langt man er nået i projektet og få processerne i projektet til at hænge sammen på tværs, fortæller Klaus Nielsen.

Arbejder man traditionelt vil man typisk gerne lægge sig fast på en leverance fra start, mens man når man arbejder agilt leverer det, der er mest brug for. Det giver nogle meget forskellige måder at se på projektets dele på.

- Hvis man både ønsker at arbejde agilt, men stadig have styring på leverancerne, så vil en hybridmodel være løsningen. Her vil dem, der arbejder agilt typisk opfatte styring, som alt for tung, fordi man, inden man går i gang, skal være sikre på fx roller og ansvar, men også metrikker, styring, teams og den slags. Der er også den praktiske planlægning omkring sprints og releases, møder og så videre, som skal tilpasses, fortæller Klaus Nielsen og slutter:

- Det er derfor tvingende nødvendigt, at man som projektleder har fuldstændig styr på sine metoder, værktøjer og teorier, så man kan jonglere med dem og lande dem rigtigt i det enkelte projekt. Det vil spare virksomheder, kunder og staten for meget ekstra arbejde og give færre risici i projekterne.

Kursus: Grundlæggende kursus i agil porteføljestyring

Kurset henvender sig til dem, som ønsker en bred teoretisk og forskningsbaseret tilgang til den agile porteføljestyring suppleret med best practice. Det betyder, at vi vil arbejde med en lang række teorier, rammeværk og metoder, som vil blive diskuteret og afprøvet i større eller mindre grad.

Kurset skal derfor ses som en grundlæggende introduktion til hele området og som inspiration til det videre arbejde inden certificering eller valg af rammeværk i virksomheden. I det omfang deltagerne besidder praktisk erfaring, vil dette i størst muligt omfang indgå i undervisningen. Det er dog ikke forventningen.

Kurset forløber som et heldagskursus. Læs mere om kurset og tilmeld dig her.


Nyheder

Tech og videnskab: Hvordan fanger man de unges interesse?

Tech og videnskab: Hvordan fanger man de unges interesse?

12. september 2023

IT-Universitetet inviterer til inspirationsmøde om formidling af teknologi og videnskab til unge d. 12. oktober kl. 9. Mød ITU’s eget Tænk i Tech-hold, Videnskabsklubben, Villum Fondens Science i Fritiden samt Youtuberen Maria Jaris og få inspiration til, hvordan man engagerer unge i tech og videnskab, skaber diversitet, rollemodeller og gode oplevelser.

Her er IT-Universitetets to nye eksterne bestyrelsesmedlemmer

Her er IT-Universitetets to nye eksterne bestyrelsesmedlemmer

30. august 2023

Tech entreprenør, Hanne Breddam og professor, David Sands, er blevet udpeget som eksterne medlemmer af bestyrelsen på IT-Universitetet i København.

Nyt forskningsprojekt: Kortlægning af Ghanas digitale nødberedskab

Nyt forskningsprojekt: Kortlægning af Ghanas digitale nødberedskab

22. august 2023

Alena Thiel har modtaget Horizon Europes Marie Skłodowska-Curie Actions Postdoctoral fellowship til hendes projekt, MUNDI. I løbet af de næste to år vil hun undersøge de ghanesiske myndigheders brug af digitale værktøjer, som kan forudsige og lave real-time analyser af naturkatastrofer og andre humanitære kriser.

Kvinderne stormer ind på IT-Universitetets bacheloruddannelser

Kvinderne stormer ind på IT-Universitetets bacheloruddannelser

28. juli 2023

I dag har IT-Universitetet i København sendt pladstilbud ud til 455 unge fra årets rekordstore ansøgerpuljer, og i 2023 vil 4 ud af 10 af universitetets nye studerende være kvinder.

Kvinderne stempler i stor stil ind på IT-Universitetet

Kvinderne stempler i stor stil ind på IT-Universitetet

5. juli 2023

Interessen for at tage en bacheloruddannelse på IT-Universitetet (ITU) slår alle rekorder. Det er især de kvindelige ansøgere, der driver væksten i antallet af ansøgere, og der er flere kvindelige ansøgere end nogensinde før.

Anders er lige blevet kandidat i Data Science, men han har allerede sat sit præg på forskning i kunstig intelligens

Anders er lige blevet kandidat i Data Science, men han har allerede sat sit præg på forskning i kunstig intelligens

30. juni 2023

I fredags dimitterede den første årgang fra IT-Universitetets kandidat i Data Science, og med den rivende udvikling inden for kunstig intelligens er der stor efterspørgsel på kandidaternes dataanalytiske kompetencer. En af dimittenderne er Anders Giovanni Møller, der midt i specialeskrivningen sadlede om, så han kunne være blandt de første til at udgive forskning om ChatGPT.

Bevilling fra Velux Fonden skal give indblik i digitalisering af omsorgspraksisser

Bevilling fra Velux Fonden skal give indblik i digitalisering af omsorgspraksisser

28. juni 2023

Fem forskere fra IT-Universitetet i Københavns Institut for Digital Design har modtaget godt 5,7 millioner kroner fra Velux Fonden til at undersøge, hvordan digitale teknologier påvirker forholdet mellem brugere, pårørende og sundhedsvæsnet.

Nyt samarbejde skal styrke bånd mellem ITU og de maritime erhverv

Nyt samarbejde skal styrke bånd mellem ITU og de maritime erhverv

28. juni 2023

The Maritime Hub er en ny dansk organisation, der skal synliggøre Det Blå Danmark overfor studerende og forskere på IT-Universitetet i København. Med støtte fra Den Danske Maritime Fond skal der skabes tværfaglige samarbejder mellem ITUs studerende, forskere og de maritime erhverv til gavn for digitaliseringen af branchen.

ITU-forsker: Kunstig intelligens har brug for et ”reality check”

ITU-forsker: Kunstig intelligens har brug for et ”reality check”

23. juni 2023

Anna Rogers er lektor i datalogi, og hun havde sin første arbejdsdag på ITU den 15. marts. Som forsker inden for Natural Language Processing (NLP) bidrager hun blandt andet til, at vi nemmere kan afgøre om sprogmodeller, som fx bliver anvendt i systemer som ChatGPT, er pålidelige eller ej.

Vil du være nyt medlem af IT-Universitetet i Københavns bestyrelse?

Vil du være nyt medlem af IT-Universitetet i Københavns bestyrelse?

19. juni 2023

IT-Universitetet i København (ITU) skal have to nye eksterne bestyrelsesmedlemmer fra 1. oktober 2023. Derfor opfordres kandidater, der matcher én af de to profiler, til at søge hvervet.

Hanna Wirman undersøger hvordan spil anvendes på uventede måder

Hanna Wirman undersøger hvordan spil anvendes på uventede måder

19. juni 2023

Spil er over alt – også steder, hvor man ikke regner med det. Lektor ved Digital Design på IT-Universitetet Hanna Wirman undersøger, hvordan spil anvendes til andre formål end underholdning. Fx begynder onlinespil, ifølge Hanna Wirmans forskning, at spille en større rolle ved demonstrationer og internationale konflikter.

Fremtidens computerspilsdesignere skal lære at tænke bæredygtigt

Fremtidens computerspilsdesignere skal lære at tænke bæredygtigt

12. juni 2023

En tværfaglig forskergruppe undersøger, hvordan man får spiludviklere til at inkludere bæredygtighed i deres arbejde. På workshoppen, NASG Un-Jam, som blev afholdt på IT-Universitetet i København, bidrog 23 europæiske studerende til projektet ved at udvikle prototyper af spil.

ETHOS Lab på ITU inviterer flere stemmer ind i it-verdenen

ETHOS Lab på ITU inviterer flere stemmer ind i it-verdenen

8. juni 2023

ETHOS Lab er et forskningsfællesskab på ITU, der bygger på feministiske værdier og sætter fokus på at bringe mangfoldighed, diversitet og inklusion ind i tech-branchen og på ITU. ETHOS Lab har netop afviklet eventet Feminist Futures Copenhagen Hachathon, der søgte at reclaime hackatonformatet gennem feministiske værdier og at invitere nye stemmer ind i samtalen om it og teknologi.

Ieva Daukantas er PhD ved ITU og gæsteforsker ved Stanford University

Ieva Daukantas er PhD ved ITU og gæsteforsker ved Stanford University

8. juni 2023

Ieva Daukantas arbejder på sin Ph.d. i informationssikkerhed ved ITU, og i disse måneder er hun gæsteforsker på Stanford University i USA. Hun undersøger formelle metoder og beviser for sikkerhedsgarantier i maskinlæring, og hun er særligt motiveret af, at hendes forskningsområde imødekommer en stor efterspørgsel fra industrien.

To ITU-forskere er blevet tildelt bevillinger af Danmarks Frie Forskningsfond

To ITU-forskere er blevet tildelt bevillinger af Danmarks Frie Forskningsfond

1. juni 2023

De to lektorer på IT-Universitetet i København, Irina Papazu og Nutan Limaye, har netop fået støtte til deres forskningsprojekter af Danmarks Frie Forskningsfond.

ITU-forsker modtager bevilling fra The Lundbeck Foundation Investigator Network

ITU-forsker modtager bevilling fra The Lundbeck Foundation Investigator Network

1. juni 2023

Lektor i datalogi ved ITU, Stella Grasshof, har sammen med sin forskningspartner i Region Hovedstaden sikret sig en bevilling på 150.000 danske kroner fra The Lundbeck Foundation Investigator Network til deres forskningsprojekt, “Automated Analysis of Mental Disorders”.

Ny direktør i ITU Business Development skal styrke fokus på iværksætteri

Ny direktør i ITU Business Development skal styrke fokus på iværksætteri

30. maj 2023

IT- Universitetet vil i den kommende tid styrke sit fokus på rammerne for kommercialisering af forskning og på at hjælpe studerende, der ønsker at prøve kræfter med iværksætteri. Til at løfte den indsats er Nikolaj Oppermann blevet udpeget som ny direktør for ITU Business Development.

Professorportræt: ”Min legesyge tilgang er kernen i min forskning”

Professorportræt: ”Min legesyge tilgang er kernen i min forskning”

22. maj 2023

Den 26. Maj præsenterer leder af Center for Digital Play, Miguel Sicart, sin tiltrædelsesforelæsning som professor. Miguel Sicart har forsket i digitale spil i over tyve år, og i dag er han en autoritet på området. Tiltrædelsesforelæsningen har titlen ”På dybt vand”, og finder sted kl. 13.00 i Auditorium 2.

ITU-speciale vil forbedre togdriften

ITU-speciale vil forbedre togdriften

15. maj 2023

Matthias Als og Mathias Bejlegaard Madsen har begge færdiggjort en MSc i datalogi ved ITU. Deres speciale er netop blevet publiceret i et forskningstidsskrift, og de har udviklet energieffektive togkøreplaner, der både reducerer togs samlede energiforbrug og driftsomkostninger uden at gøre passagerejsetiden længere.

IT-Camp hjælper Louisa med at vælge det helt rigtige studie

IT-Camp hjælper Louisa med at vælge det helt rigtige studie

13. april 2023

Louisa er med til IT-Camp for kvinder for anden gang, og denne gang har hun taget sin veninde og sin kusine med. Louisa drømmer om en uddannelse inden for IT og bruger IT-Campen til at finde ud af, hvilken studieretning hun er mest interesseret i.

Kontakt os

Telefon
+45 7218 5000
E-mail
itu@itu.dk

Alle kontaktoplysninger

Tilgængelighedserklæring

Find os

IT-Universitetet i København
Rued Langgaards Vej 7
2300 København S
Danmark
Find vej

Følg os

ITU Student /
Privatliv /
EAN-nr. 5798000417878/
CVR-nr. 29 05 77 53 /
P-nummer 1005162959

Denne side er udskrevet fra https://en.itu.dk/research/departments/digital-design-department-new/research/adaptive-environments