Skip to main content ITU
Logo
  • Uddannelser
    • Bachelor
    • BSc i Global Business Informatics
    • BSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • BSc i Softwareudvikling
    • BSc i Data Science
    • Åbent Hus 2022
    • Sådan søger du ind
    • Gæstestuderende på bachelorniveau
    • ITU Summer University på bachelorniveau
    • Kandidat
    • MSc i Digital Innovation & Management
    • MSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • MSc i Softwaredesign
    • MSc i Data Science
    • MSc i Datalogi
    • MSc i Spil
    • Sådan søger du ind
    • Gæstestuderende på kandidatniveau
    • ITU Summer University på kandidatniveau
    • Studieliv
    • Hvordan er det at være studerende på ITU?
    • Kvinder i tech
    • Labs for studerende
    • Spørg en studerende
    • Studenterorganisationer
    • Studiestart
    • Studie- og karrierevejledning
    • #lifeatITU
    • For gymnasielærere
    • Gymnasiebesøg
    • Digital Dannelse
    • Coding Classes
    • For gymnasieelever
    • Studerende for en dag
    • Studiepraktik i uge 43
    • Coding Café for kvindelige gymnasieelever
    • IT-Camp for kvindelige gymnasieelever
    • Åbent Hus
  • Efteruddannelser
    • Master i it
    • Master i it-ledelse
    • Studiestart
    • Nyhedsbrev
    • Talks om it-ledelse: ITU ESPRESSO
    • Besøg IT-Universitetet
    • Kontakt
    • Enkeltfagskurser
    • Se alle kurser
    • Kontakt
    • Korte kurser:
      ITU Professional Courses

    • Om ITU Professional Courses
    • Kommende kurser
    • Tidligere kurser og forløb
    • Skræddersyede kurser for virksomheder
    • Mød vores undervisere
    • Finansiering
    • Kontakt
    • Nyhedsbrev
  • Forskning
    • Institutter
    • Institut for Business IT
    • Institut for Datalogi
    • Institut for Digital Design
    • Forskningsgrupper og labs
    • Forskningsgrupper
    • Labs
    • Forskningscentre
    • Center for Digital Play
    • Center for Computing Education Research
    • Center for Digital Velfærd
    • European Blockchain Centre
    • Centre for Information Security and Trust
    • Danish Institute for IT Program Management
    • Find en forsker
    • Faculty Search
    • Forskningsetik og -integritet
    • God forskningspraksis
    • Tekniske rapporter
    • Tekniske rapporter
    • Ph.d.-skole
    • Om ph.d.-uddannelsen
    • Ph.d.-kurser
    • Ph.d.-forsvar
  • Erhvervssamarbejde
    • Samarbejde med Studerende
    • Projektsamarbejde
    • Projektmarked
    • Studiejob
    • Projektopslag
    • Job- og projektbank
    • Employer Branding
    • IT Match Making
    • Sådan ansætter du en ITU'er
    • Lav opslag i Jobbanken
    • Samarbejde om forskning
    • Licenser teknologi
    • Samarbejde om forskning
    • ErhvervsPhD
    • Ansæt en ErhvervsPhD
    • Innovation og iværksætteri
    • ITU Business Development
    • ITU Startup programme
  • Om ITU
    • Om ITU
    • Presse
    • Stillinger
    • Kontakt
  • ENG
Realistiske hænder forbedrer virtual reality-oplevelsen
ITU  /  Presse  /  Nyheder fra ITU  /  Realistiske hænder forbedrer virtual reality-oplevelsen

Realistiske hænder forbedrer virtual reality-oplevelsen

Hvordan skaber man en mere realistisk virtual reality-oplevelse? Tja, måske ville det hjælpe, hvis dine virtuelle hænder ikke kunne hamre direkte gennem borde og vægge. I deres speciale fra spiluddannelsen på ITU skabte Phillip Phoelich og Óscar Losada en softwareløsning på et problemet med hænder, der går gennem solide genstande i virtual reality (VR).

Institut for Digital DesignUddannelsecomputerspilITU speciale

Skrevet 26. oktober 2017 07:46 af Vibeke Arildsen

Hvorfor besluttede I at arbejde med håndbevægelser i VR?

I dag har VR-enheder controllere, der sporer hændernes position og rotation, så din avatars håndbevægelser svarer til dine håndbevægelser i den virkelige verden. Men problemet er, at virtuelle genstande ikke stopper din virtuelle hånd. Hvis du for eksempel lægger din hånd på et virtuelt bord, vil hånden gå direkte igennem bordet.

Det er svært at finde en løsning på dette problem, så der er en god grund til, at mange VR-produkter fungerer sådan. Vi ville gerne se, om vi kunne lave en realistisk VR-hånd, der ikke kan gå igennem genstande, og samtidig bibeholde spillerens oplevelse af at være til stede i den virtuelle verden.

VR project.

Philip og Óscar brugte VR-spillet Job Simulator som et eksempel i specialet. På billedet ses et par hænder, der går igennem et bord i spillet.

Hvad var jeres tilgang til problemet?

Der findes hardwareløsninger allerede – blandt andet en handske, der fysisk stopper fingrene, når man rører en genstand i den virtuelle verden. Men vi ønskede at lave en softwarebaseret prototype, der kan bruges uden at folk skal ud og købe ekstraudstyr.

Det er et meget vigtigt aspekt for spilfirmaerne, for så snart folk er nødt til at købe ekstra hardware for at kunne spille et spil, reducerer man dets markedspotentiale.

Hvordan virker prototypen?

Vi bruger tracking-data fra VR-controlleren om den fysiske hånds position, rotation og fingrenes placering. Med de oplysninger kunne vi spore sammenstød mellem den virtuelle hånd og virtuelle objekter og beregne, hvordan den virtuelle hånd skal afvige fra den fysiske hånd, når disse kollisioner finder sted.

Sagt på en anden måde sørger prototypen for, at hånden bliver "skubbet tilbage", når dens placeringer overlapper med objektet, så det på skærmen ser ud som om, at hånden bare rører objektet og ikke trænger igennem det.

Óscar Losada og Phillip Phoelich

 hillip Phoelich og Óscar Losada.

  • MSc i Spil fra ITU i 2017.
  • Óscar arbejder i dag som spiludvikler, mens Philip er softwareudvikler.

Da prototypen var færdig, testede vi den på brugere og præsenterede den for spilfirmaer ved en brancheevent. Vi har fået en rigtig positiv feedback, selv om prototypen stadig er upoleret. Mens vi arbejdede på projektet, fandt vi ud af, at mange virksomheder faktisk arbejder på at implementere lignende software i deres VR-produkter.

Hvordan kan mere realistiske håndbevægelser forbedre VR-oplevelsen?

En VR-oplevelse fungerer bedst, når den er realistisk, og når avatarens bevægelser afspejler den fysiske krops bevægelser. Du føler dig simpelthen mere tilstede i VR-oplevelsen, hvis fysikkens regler overholdes.

Hvis man for eksempel ønsker at udføre et psykologisk eller adfærdsmæssigt eksperiment i VR, er det afgørende at tingene fungerer, som de gør i den virkelige verden. Ellers kan man næppe forvente, at forsøgspersonerne opfører sig normalt. I forhold til VR-spil, er de jo bare sjovere, jo mere realistisk oplevelsen er.

Serie om ITU specialer

Læs de andre artikler i serien om specialeprojekter fra IT-Universitetet:

Blockchain kan forebygge fødevarefusk

Mia byggede en kunstig hjerne, der kan skelne mellem en slørugle og en stork

Kan kemobehandling i hjemmet gavne kræftpatienter?

Skibsmotor-gigant på kurs mod en datadreven fremtid

Speciale blev til prisbelønnet gådespil

Kan computere lære at forstå menneskesprog?

Specialeprojekt blev til prisbelønnet gådespil
Specialeprojekt blev til prisbelønnet gådespil

På Tinder-date med kunsten

Mere information

Vibeke Arildsen, presserådgiver, telefon 2555 0447, email viar@itu.dk

Nyheder

Tiltrædelsesforelæsning: Hvordan undgår man IT-skandaler?

Tiltrædelsesforelæsning: Hvordan undgår man IT-skandaler?

8. august 2022

Villum Kann Rasmussen-professor Bent Flyvbjerg har dedikeret sin karriere til at kortlægge megaprojekters anatomi. Ved sin tiltrædelsesforelæsning på IT-Universitetet d. 9. september vil han forklare, hvorfor IT-projekter slår fejl, og hvordan vi kan undgå det.

Flere kvinder end nogensinde før optaget på IT-Universitetets uddannelser

Flere kvinder end nogensinde før optaget på IT-Universitetets uddannelser

27. juli 2022

I dag udsender IT-Universitetet pladstilbud til håbefulde ansøgere, og i år er universitetet endnu en gang med til at udjævne kønskløften på it-området.

Stor søgning til færre pladser på IT-Universitetet

Stor søgning til færre pladser på IT-Universitetet

5. juli 2022

Igen i år er der stor interesse for IT-Universitetets uddannelser. Ansøgerne kommer dog i år til at kæmpe om endnu færre pladser end sidste år.

Forskning fra IT-Universitetet skal fremme demokratiske virksomheder

Forskning fra IT-Universitetet skal fremme demokratiske virksomheder

23. juni 2022

Kendskabet til demokratiske virksomheder halter blandt iværksættere, når de skal vælge virksomhedsform. En ekspertgruppe under Erhvervsministeriet har netop udgivet nye anbefalinger, der bl.a. er baseret på analyser af iværksætteri foretaget af ITU-forskere.

Per Bruun Brockhoff bliver ny rektor på IT-Universitetet i København

Per Bruun Brockhoff bliver ny rektor på IT-Universitetet i København

20. juni 2022

Per Bruun Brockhoff, institutdirektør på DTU Compute, bliver IT-Universitetets nye rektor. Han tiltræder stillingen den 1. september 2022.

Innovationsprojekter omsætter viden til praksis – og giver nye perspektiver på forskningen

Innovationsprojekter omsætter viden til praksis – og giver nye perspektiver på forskningen

16. juni 2022

ITU-forskerne Cancan Wang og Bernardo David har begge sikret midler fra Copenhagen Fintech til at realisere deres respektive forskning i erhvervslivet. Der er mulighed for at afprøve forskningsresultater i praksis, når man søger et innovationsprojekt gennem universitetet.

Forskningsgruppen NERDS vinder Årets Forskningsmiljø 2022

Forskningsgruppen NERDS vinder Årets Forskningsmiljø 2022

2. juni 2022

IT-Universitetet i Københavns forskningsgruppe Networks, Data, and Society (NERDS) vinder Det Unge Akademis pris for Årets Forskningsmiljø. Det er første gang nogensinde, at prisen uddeles.

Bevillinger: ITU-forskere ser nærmere på kulturdynamikker i digitaliseringens tidsalder

Bevillinger: ITU-forskere ser nærmere på kulturdynamikker i digitaliseringens tidsalder

1. juni 2022

Lektor på Digital Design Luca Rossi og Postdoc på Business IT Vasilieos-Spyridon Vlassis har sikret 4,6 millioner kroner fra det europæiske CHANSE-program til deres respektive forskningsprojekter i digital innovation og kulturdynamikker.

Projektledelse: Elon Musk er bedre til at afvikle rummissioner end NASA

Projektledelse: Elon Musk er bedre til at afvikle rummissioner end NASA

30. maj 2022

Ny opsigtsvækkende forskning fra den internationalt anerkendte projektledelsesekspert og Villum Kann Rasmussen-professor på IT-Universitetet Bent Flyvbjerg viser, at SpaceX med sin skalerbare strategi er mere effektiv i afviklingen af rummissioner end NASA.

Digital genskabelse af lydbilledet fra 1600-tallets Helsingør

Digital genskabelse af lydbilledet fra 1600-tallets Helsingør

24. maj 2022

Forskere fra IT-Universitetet har været med til at udvikle tre digitale installationer, som forbinder fortid og nutid i Helsingør by. Formålet er at undersøge nye og mere kropslige former for historiefortælling, fortæller lektor Jonas Fristch.

Konference: Hvordan sikrer vi etisk forsvarlig kunstig intelligens?

Konference: Hvordan sikrer vi etisk forsvarlig kunstig intelligens?

10. maj 2022

D. 20. maj inviterer ITU og Nationalt Center for Etik til konferencen "Etik som vejviser i AI-landskabet", hvor der stilles skarpt på etisk anvendelse af kunstig intelligens. Professor på IT-Universitetet, Brit Ross Winthereik forklarer, hvorfor det er nødvendigt at tale om etik og kunstig intelligens ved konferencen, hvor også EU-Kommissær Margrethe Vestager præsenterer et oplæg.

Rasmus Ejlers Møgelberg og Jonas Fritsch modtager bevillinger fra DFF

Rasmus Ejlers Møgelberg og Jonas Fritsch modtager bevillinger fra DFF

10. maj 2022

De to forskere fra hhv. Datalogi og Digital Design på IT-Universitetet, har hver sikret en bevilling på godt 2,8 millioner kroner til deres respektive forskningsprojekter.

Margrethe Vestager vil tale om etik og kunstig intelligens ved konference på ITU

Margrethe Vestager vil tale om etik og kunstig intelligens ved konference på ITU

4. maj 2022

Den 20. maj løber konferencen "Etik som vejviser i AI-landskabet" af stablen på IT-Universitetet i København. Den teknologiske udvikling udfordrer samfundet. Hvordan løses nye problemstillinger på etisk vis? Oplev bl.a. EU-Kommissær Margrethe Vestager give sit perspektiv på kunstig intelligens i fremtidens Europa.

European Blockchain Center annoncerer nyt partnerskab

European Blockchain Center annoncerer nyt partnerskab

28. april 2022

IT-Universitetet i Københavns European Blockchain Center starter nyt partnerskab med SupraOracles. Ambitionen er at udforske samarbejdets muligheder for at skabe værdi for blockchain-industrien på verdensplan.

Nyt samarbejde gør det lettere at finde efteruddannelsestilbud

Nyt samarbejde gør det lettere at finde efteruddannelsestilbud

22. april 2022

Danske virksomheder har et stort behov for efteruddannelse af akademisk uddannede medarbejdere inden for it og digitalisering. Nu skal et nyt samarbejde mellem Dansk Industri og en række danske universiteter – herunder IT-Universitetet – gøre det lettere for virksomheder at finde det rette efteruddannelsestilbud.

Professor Sebastian Risi modtager bevilling til at udvikle neurale netværk

Professor Sebastian Risi modtager bevilling til at udvikle neurale netværk

20. april 2022

Professor i Digital Design på IT-Universitet Sebastian Risi har modtaget en bevilling på ca. 550.000 kroner fra GoodAI Grants Program til at udvikle komplekse neurale netværk.

Studiestart: ”Man skal ikke være bange for at disrupte hyggen”

Studiestart: ”Man skal ikke være bange for at disrupte hyggen”

19. april 2022

Hvordan skaber man en inkluderende studiestart på et universitet? IT-Universitetets tutorgruppe deltager i et workshopforløb, der skal hjælpe dem med at skabe gode rammer omkring opstart for nye bachelorstuderende.

IT-Universitetet lancerer gratis onlinekursus i it-sikkerhed for små og mellemstore virksomheder

IT-Universitetet lancerer gratis onlinekursus i it-sikkerhed for små og mellemstore virksomheder

19. april 2022

Uanset om du er selvstændig frisør eller maler, eller arbejder med it til dagligt i en mellemstor virksomhed, er det vigtigt at overveje, hvilken værdifuld data din virksomhed lagrer, og hvordan du beskytter det mod hackerangreb. IT-Universitetet lancerer nu et gratis læringsforløb om it-sikkerhed, der hjælper dig i gang med at ruste din virksomhed mod angreb.

Kan robotter forebygge angstanfald hos børn?

Kan robotter forebygge angstanfald hos børn?

6. april 2022

Morten Roed Frederiksen fra Computer Science på IT-Universitetet har modtaget 1,6 millioner kroner fra DFF til et forskningsprojekt, der skal gøre robotter i stand til at aflæse menneskers følelser. Målet er at skabe teknologi, der kan hjælpe bl.a. børn med angst.

Nye forskningsresultater kan bruges til at forbedre Københavns cykelinfrastruktur

Nye forskningsresultater kan bruges til at forbedre Københavns cykelinfrastruktur

28. marts 2022

En netop offentliggjort forskningsartikel viser, hvordan analyser af netværk kan bruges som et billigt og effektivt værktøj til at gøre byer mere cykelvenlige. Forskningen tager udgangspunkt i København, som bl.a. er blevet analyseret med data fra OpenStreetMap.

Kontakt os

Telefon
+45 7218 5000
E-mail
itu@itu.dk

Alle kontaktoplysninger

Tilgængelighedserklæring

Find os

IT-Universitetet i København
Rued Langgaards Vej 7
2300 København S
Danmark
Find vej

Følg os

ITU Student /
Privatliv /
EAN-nr. 5798000417878/
CVR-nr. 29 05 77 53

Denne side er udskrevet fra https://en.itu.dk/research/portalplaceholder?layoutfraction=breadcrumb&langRef=https://pure.itu.dk/portal/da/publishers/crc-press(6245c921-4edf-4239-a410-2c8810929ad1)/publications.html?filter=research