Skip to main content ITU
Logo
  • Uddannelser
    • Bachelor
    • BSc i Global Business Informatics
    • BSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • BSc i Softwareudvikling
    • BSc i Data Science
    • Åbent Hus 2022
    • Sådan søger du ind
    • Gæstestuderende på bachelorniveau
    • ITU Summer University på bachelorniveau
    • Kandidat
    • MSc i Digital Innovation & Management
    • MSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • MSc i Softwaredesign
    • MSc i Data Science
    • MSc i Datalogi
    • MSc i Spil
    • Sådan søger du ind
    • Gæstestuderende på kandidatniveau
    • ITU Summer University på kandidatniveau
    • Studieliv
    • Hvordan er det at være studerende på ITU?
    • Kvinder i tech
    • Labs for studerende
    • Spørg en studerende
    • Studenterorganisationer
    • Studiestart
    • Studie- og karrierevejledning
    • #lifeatITU
    • For gymnasielærere
    • Gymnasiebesøg
    • Digital Dannelse
    • Coding Classes
    • For gymnasieelever
    • Studerende for en dag
    • Studiepraktik i uge 43
    • Coding Café for kvindelige gymnasieelever
    • IT-Camp for kvindelige gymnasieelever
    • Åbent Hus
  • Efteruddannelser
    • Master i it
    • Master i it-ledelse
    • Studiestart
    • Nyhedsbrev
    • Talks om it-ledelse: ITU ESPRESSO
    • Besøg IT-Universitetet
    • Kontakt
    • Enkeltfagskurser
    • Se alle kurser
    • Kontakt
    • Korte kurser:
      ITU Professional Courses

    • Om ITU Professional Courses
    • Kommende kurser
    • Tidligere kurser og forløb
    • Skræddersyede kurser for virksomheder
    • Mød vores undervisere
    • Finansiering
    • Kontakt
    • Nyhedsbrev
  • Forskning
    • Institutter
    • Institut for Business IT
    • Institut for Datalogi
    • Institut for Digital Design
    • Forskningsgrupper og labs
    • Forskningsgrupper
    • Labs
    • Forskningscentre
    • Center for Digital Play
    • Center for Computing Education Research
    • Center for Digital Velfærd
    • European Blockchain Centre
    • Centre for Information Security and Trust
    • Danish Institute for IT Program Management
    • Find en forsker
    • Faculty Search
    • Forskningsetik og -integritet
    • God forskningspraksis
    • Tekniske rapporter
    • Tekniske rapporter
    • Ph.d.-skole
    • Om ph.d.-uddannelsen
    • Ph.d.-kurser
    • Ph.d.-forsvar
  • Erhvervssamarbejde
    • Samarbejde med Studerende
    • Projektsamarbejde
    • Projektmarked
    • Studiejob
    • Projektopslag
    • Job- og projektbank
    • Employer Branding
    • IT Match Making
    • Sådan ansætter du en ITU'er
    • Lav opslag i Jobbanken
    • Samarbejde om forskning
    • Licenser teknologi
    • Samarbejde om forskning
    • ErhvervsPhD
    • Ansæt en ErhvervsPhD
    • Innovation og iværksætteri
    • ITU Business Development
    • ITU Startup programme
  • Om ITU
    • Om ITU
    • Presse
    • Stillinger
    • Kontakt
  • ENG
Design Thinking styrker innovation
ITU  /  Presse  /  Nyheder fra ITU  /  Design Thinking styrker innovation

Design Thinking styrker innovation

Innovation i virksomheder kan angribes fra mange vinkler, men overordnet handler det om at forstå, hvad udfordringen er, før man forsøger at løse den. Her kan metoden Design Thinking skabe stor værdi, forklarer gæsteprofessor på IT-Universitetet og underviser på kurset Strategisk Innovation, Jose Abdelnour-Nocera.

EfteruddannelseInstitut for Digital Designinnovation

Skrevet 13. juni 2017 06:52 af Ninna Gandrup

»

Med Design Thinking er tilgangen til innovation fundamentalt anderledes. Her tilgår man innovation med et co-design perspektiv og arbejder i iterative processer.

Jose Abdelnour-Nocera, gæsteprofessor og underviser på IT-Universitetet

«
- Der findes mange forskellige metoder, teorier og tilgange til innovation. Der er ingen rigtig eller forkert måde, men for at lykkes med innovation kræver det, at du har grundlag for at træffe de rigtige beslutninger. Det hjælper ikke noget at implementere en ny teknologi, hvis problemet er hele forretningsmodellen, forklarer Jose Abdelnour-Nocera, som er gæsteprofessor på IT-Universitetet og underviser på kurset: Strategisk Innovation.

En metode, der giver en bedre forståelse af problemstillingerne er, Design Thinking. Essensen af metoden er at forstå konteksten, så du kan tage kvalificerede valg i forhold til hvilke problemer, du skal adressere og hvilke værktøjer du skal bruge.

Jose Abdelnour-Nocera
José Abdelnour Nocera er lektor i socioteknisk design og gæsteforsker på ITU i enheden Information Management. José kommer fra University of West London, hvor han er leder af Sociotechnical Centre for Innovation and User Experience. Han er formand for UNESCO IFIP TC 13.8 arbejdsgruppe for Interactions Design for International Development samt formand for British Computer Society Sociotechnical Specialist Group. Hans interesser ligger i sociotekniske innovationsaspekter af systemdesign, -udvikling og -brug. Ved at forfølge disse interesser har han været involveret som forsker og konsulent i flere projekter i Storbritannien og i udlandet indenfor områder som mHealth, e-læring, e-handel, e-governance og enterprise resource planning-systemer. Hans nuværende forskning ser på, hvordan it værdi og innovation udvikler sig i udviklingslandene. Dr. Abdelnour-Nocera har en kandidat i socialpsykologi fra Simon Bolivar University, Venezuela, og en ph.d. i Computing fra The Open University, England.

- Med Design Thinking er tilgangen til innovation fundamentalt anderledes. Her tilgår man innovation med et co-design perspektiv og arbejder i iterative processer. Man har ikke et veldefineret problem fra start, men undersøger med brugere, kollegaer og andre interessenter, hvad problemet er, og hvor innovationen kan starte. Det giver et stærkere fundament for selve løsningen og et grundlag for de beslutninger, som skal tages senere i processen som fx hvilken teknologi, man skal anvende, forklarer Jose Abdelnour-Nocera og understreger, at innovation ikke er noget, man gør i ét huk. Det kræver mange iterationer. Det gør Design Thinking til en menneske-orienteret, kreativ, iterativ og praktisk tilgang til innovation.

Nintendo Wii redefinerede computerspilsmarkedet
- Et eksempel fra fortiden er Nintendo Wii, som ikke var et nyt produkt som sådan, men i stedet konkurrerede på et helt nyt marked. Før Nintendo Wii var computerspil for mere hardcore gamere, men med Wii flyttede Nintendo markedet til familier og ældre og gav computerspilsgenren en helt ny mening. Her var teknologien ikke i fokus – konsollen var billig og grafikken var ikke den bedste – men oplevelsen var ny, forklarer Jose Abdelnour-Nocera.

»

Output er en bedre forståelse af, om det er teknologien, platformen, forretningsmodellen eller noget fjerde, der er problemet og skal ændres, og det har stor indflydelse på den retning, man skal arbejde i.

Jose Abdelnour-Nocera, gæsteprofessor på IT-Universitetet

«

Et andet eksempel er banker, som har baseret deres innovation på udvikling af deres forhold til kunderne. Nu kan man ikke drive en bank uden online services. Denne type innovation kommer ikke ved systematisk at kortlægge markeder, men har derimod fokus på at give ny mening til eksisterende produkter og services. Derfor handler metoden heller ikke nødvendigvis om at opfinde nyt.

Design Thinking foregår gennem research, og selvom forretning er central, er det ikke det økonomiske, der driver beslutningerne. I stedet for giver brugerne og andre interessenter gennem co-design en forståelse af de problemer, man ønsker at løse og de løsninger, der skal udvikles til at løse dem. Metoden giver derved grundlaget til at træffe de rigtige beslutninger og forstå, hvor innovationen skal finde sted.

- Output er en bedre forståelse af, om det er teknologien, platformen, forretningsmodellen eller noget fjerde, der er problemet og skal ændres, og det har stor indflydelse på den retning, man skal arbejde i. Derved får man en bedre forståelse af på hvilket niveau, man skal arbejde med innovation, og hvad der skal til, fortæller Jose Abdelnour-Nocera.

Design Thinking kan bruges overalt
Innovation handler ikke kun om at udvikle produkter, øge indtjeningen eller øge markedsandelen – det kan også handler om meget mere end det.

- Design Thinking kan bruges til at skabe fornyelser/andet ord næsten alt og kan også bruges til fx at artikulere politiske forandringer eller til at understøtte bæredygtighed, grøn omstilling eller andre agendaer. Google er fx gode til at skabe innovation i kraft af den både deres medarbejder arbejder på. Men det kan også være innovation i form af at bruge bygninger og kontorer på nye måder, som inviterer til nye måder at arbejde.

Sådan kan man arbejde med Design Thinking:
En metode til Design Thinking er ifølge Vijay Kumar professor IIT Institute of Design, Illinois at følge fire forskellige trin, som forløber i en iterativ proces, indtil løsningen er fundet. Trinene skal ikke nødvendigvis følges I en lineær proces og kræver normalt mere end en iteration.

1: Research fase
I Design Thinking tilgår du innovation med co-design. Det vil sige, at du tager afsæt i involverede brugere, kollegaere, samarbejdspartnere eller andre. Typiske aktiviteter associeret med dette stadie er forståelse af nuværende trends, kritiske brugere og interessenter og deres kontekst. Stadiet har fokus på at blive bekendt med virkeligheden og væsenet af det problem, man står overfor.

2: Analysefase
På dette stadie analyseres al data, som er indsamlet i researchstadiet for at komme på gyldige og originale mentale modeller, der vil drive innovation.

Eksempel med SWATCH-ure:
Folks vigtigste syn på armbåndsure og det nuværende marked for de forskellige typer af ure (luksus, tid artefakt, analog, digital).

3: Syntesefase
I denne fase kombineres mentale modeller og integreres i nye koncepter, som vil danne byggestenene til nye muligheder og egentlige løsninger. Uddrag indsigter og vurdér disse nye koncepter i forhold til interessenter og potentielle brugere.

Eksempel med SWATCH-ure: Ure er ikke kun et tidsinstrument, men kan blive et element af mode, som taler til brugerne.

4: Realiseringsfase
Denne fase handler om at omdanne begreberne til konkrete løsninger i form af prototyper med henblik på pilot og test af dem. Derefter følger typisk udformning af strategier og planer for implementering af innovation.

Eksempel med SWATCH-ure: Nyt innovationskoncept med et ur, man kan ændre hver måned. SWATCH flyttede teknologien, som tidligere var associeret med dyre luksusure til et trendy marked med overkommelige priser. Rå form, skitser af uret, type batteri og materiale, som flytter uret fra et traditionelt koncept til et nyt.

Videre læsning:
Kumar, Vijay: 101 design methods: a structured approach for driving innovation in your organization
Keeley, Larry: Ten Types of Innovation: The Discipline of Building Breakthroughs

Kursus: Strategisk innovation

IT-Universitetet udbyder i efteråret 2017 et kursus i Strategisk innovation, som undervises af Jose Abdelnour-Nocera. Kursets emner inkluderer teorier og modeller inden for innovation, identifikation af udviklingsmuligheder, konkurrenceanalyse og strategiudvikling, udvikling af forretningsmodeller, økonomisk værdiforøgelse relateret til design, brug af designmetoder og værktøjer til et bredt spektrum af organisatoriske problemer, samt designs rolle som en aktør inden for social forandring.

Læs mere om kurset her.

Nyheder

Tiltrædelsesforelæsning: Hvordan undgår man IT-skandaler?

Tiltrædelsesforelæsning: Hvordan undgår man IT-skandaler?

8. august 2022

Villum Kann Rasmussen-professor Bent Flyvbjerg har dedikeret sin karriere til at kortlægge megaprojekters anatomi. Ved sin tiltrædelsesforelæsning på IT-Universitetet d. 9. september vil han forklare, hvorfor IT-projekter slår fejl, og hvordan vi kan undgå det.

Flere kvinder end nogensinde før optaget på IT-Universitetets uddannelser

Flere kvinder end nogensinde før optaget på IT-Universitetets uddannelser

27. juli 2022

I dag udsender IT-Universitetet pladstilbud til håbefulde ansøgere, og i år er universitetet endnu en gang med til at udjævne kønskløften på it-området.

Stor søgning til færre pladser på IT-Universitetet

Stor søgning til færre pladser på IT-Universitetet

5. juli 2022

Igen i år er der stor interesse for IT-Universitetets uddannelser. Ansøgerne kommer dog i år til at kæmpe om endnu færre pladser end sidste år.

Forskning fra IT-Universitetet skal fremme demokratiske virksomheder

Forskning fra IT-Universitetet skal fremme demokratiske virksomheder

23. juni 2022

Kendskabet til demokratiske virksomheder halter blandt iværksættere, når de skal vælge virksomhedsform. En ekspertgruppe under Erhvervsministeriet har netop udgivet nye anbefalinger, der bl.a. er baseret på analyser af iværksætteri foretaget af ITU-forskere.

Per Bruun Brockhoff bliver ny rektor på IT-Universitetet i København

Per Bruun Brockhoff bliver ny rektor på IT-Universitetet i København

20. juni 2022

Per Bruun Brockhoff, institutdirektør på DTU Compute, bliver IT-Universitetets nye rektor. Han tiltræder stillingen den 1. september 2022.

Innovationsprojekter omsætter viden til praksis – og giver nye perspektiver på forskningen

Innovationsprojekter omsætter viden til praksis – og giver nye perspektiver på forskningen

16. juni 2022

ITU-forskerne Cancan Wang og Bernardo David har begge sikret midler fra Copenhagen Fintech til at realisere deres respektive forskning i erhvervslivet. Der er mulighed for at afprøve forskningsresultater i praksis, når man søger et innovationsprojekt gennem universitetet.

Forskningsgruppen NERDS vinder Årets Forskningsmiljø 2022

Forskningsgruppen NERDS vinder Årets Forskningsmiljø 2022

2. juni 2022

IT-Universitetet i Københavns forskningsgruppe Networks, Data, and Society (NERDS) vinder Det Unge Akademis pris for Årets Forskningsmiljø. Det er første gang nogensinde, at prisen uddeles.

Bevillinger: ITU-forskere ser nærmere på kulturdynamikker i digitaliseringens tidsalder

Bevillinger: ITU-forskere ser nærmere på kulturdynamikker i digitaliseringens tidsalder

1. juni 2022

Lektor på Digital Design Luca Rossi og Postdoc på Business IT Vasilieos-Spyridon Vlassis har sikret 4,6 millioner kroner fra det europæiske CHANSE-program til deres respektive forskningsprojekter i digital innovation og kulturdynamikker.

Projektledelse: Elon Musk er bedre til at afvikle rummissioner end NASA

Projektledelse: Elon Musk er bedre til at afvikle rummissioner end NASA

30. maj 2022

Ny opsigtsvækkende forskning fra den internationalt anerkendte projektledelsesekspert og Villum Kann Rasmussen-professor på IT-Universitetet Bent Flyvbjerg viser, at SpaceX med sin skalerbare strategi er mere effektiv i afviklingen af rummissioner end NASA.

Digital genskabelse af lydbilledet fra 1600-tallets Helsingør

Digital genskabelse af lydbilledet fra 1600-tallets Helsingør

24. maj 2022

Forskere fra IT-Universitetet har været med til at udvikle tre digitale installationer, som forbinder fortid og nutid i Helsingør by. Formålet er at undersøge nye og mere kropslige former for historiefortælling, fortæller lektor Jonas Fristch.

Konference: Hvordan sikrer vi etisk forsvarlig kunstig intelligens?

Konference: Hvordan sikrer vi etisk forsvarlig kunstig intelligens?

10. maj 2022

D. 20. maj inviterer ITU og Nationalt Center for Etik til konferencen "Etik som vejviser i AI-landskabet", hvor der stilles skarpt på etisk anvendelse af kunstig intelligens. Professor på IT-Universitetet, Brit Ross Winthereik forklarer, hvorfor det er nødvendigt at tale om etik og kunstig intelligens ved konferencen, hvor også EU-Kommissær Margrethe Vestager præsenterer et oplæg.

Rasmus Ejlers Møgelberg og Jonas Fritsch modtager bevillinger fra DFF

Rasmus Ejlers Møgelberg og Jonas Fritsch modtager bevillinger fra DFF

10. maj 2022

De to forskere fra hhv. Datalogi og Digital Design på IT-Universitetet, har hver sikret en bevilling på godt 2,8 millioner kroner til deres respektive forskningsprojekter.

Margrethe Vestager vil tale om etik og kunstig intelligens ved konference på ITU

Margrethe Vestager vil tale om etik og kunstig intelligens ved konference på ITU

4. maj 2022

Den 20. maj løber konferencen "Etik som vejviser i AI-landskabet" af stablen på IT-Universitetet i København. Den teknologiske udvikling udfordrer samfundet. Hvordan løses nye problemstillinger på etisk vis? Oplev bl.a. EU-Kommissær Margrethe Vestager give sit perspektiv på kunstig intelligens i fremtidens Europa.

European Blockchain Center annoncerer nyt partnerskab

European Blockchain Center annoncerer nyt partnerskab

28. april 2022

IT-Universitetet i Københavns European Blockchain Center starter nyt partnerskab med SupraOracles. Ambitionen er at udforske samarbejdets muligheder for at skabe værdi for blockchain-industrien på verdensplan.

Nyt samarbejde gør det lettere at finde efteruddannelsestilbud

Nyt samarbejde gør det lettere at finde efteruddannelsestilbud

22. april 2022

Danske virksomheder har et stort behov for efteruddannelse af akademisk uddannede medarbejdere inden for it og digitalisering. Nu skal et nyt samarbejde mellem Dansk Industri og en række danske universiteter – herunder IT-Universitetet – gøre det lettere for virksomheder at finde det rette efteruddannelsestilbud.

Professor Sebastian Risi modtager bevilling til at udvikle neurale netværk

Professor Sebastian Risi modtager bevilling til at udvikle neurale netværk

20. april 2022

Professor i Digital Design på IT-Universitet Sebastian Risi har modtaget en bevilling på ca. 550.000 kroner fra GoodAI Grants Program til at udvikle komplekse neurale netværk.

Studiestart: ”Man skal ikke være bange for at disrupte hyggen”

Studiestart: ”Man skal ikke være bange for at disrupte hyggen”

19. april 2022

Hvordan skaber man en inkluderende studiestart på et universitet? IT-Universitetets tutorgruppe deltager i et workshopforløb, der skal hjælpe dem med at skabe gode rammer omkring opstart for nye bachelorstuderende.

IT-Universitetet lancerer gratis onlinekursus i it-sikkerhed for små og mellemstore virksomheder

IT-Universitetet lancerer gratis onlinekursus i it-sikkerhed for små og mellemstore virksomheder

19. april 2022

Uanset om du er selvstændig frisør eller maler, eller arbejder med it til dagligt i en mellemstor virksomhed, er det vigtigt at overveje, hvilken værdifuld data din virksomhed lagrer, og hvordan du beskytter det mod hackerangreb. IT-Universitetet lancerer nu et gratis læringsforløb om it-sikkerhed, der hjælper dig i gang med at ruste din virksomhed mod angreb.

Kan robotter forebygge angstanfald hos børn?

Kan robotter forebygge angstanfald hos børn?

6. april 2022

Morten Roed Frederiksen fra Computer Science på IT-Universitetet har modtaget 1,6 millioner kroner fra DFF til et forskningsprojekt, der skal gøre robotter i stand til at aflæse menneskers følelser. Målet er at skabe teknologi, der kan hjælpe bl.a. børn med angst.

Nye forskningsresultater kan bruges til at forbedre Københavns cykelinfrastruktur

Nye forskningsresultater kan bruges til at forbedre Københavns cykelinfrastruktur

28. marts 2022

En netop offentliggjort forskningsartikel viser, hvordan analyser af netværk kan bruges som et billigt og effektivt værktøj til at gøre byer mere cykelvenlige. Forskningen tager udgangspunkt i København, som bl.a. er blevet analyseret med data fra OpenStreetMap.

Kontakt os

Telefon
+45 7218 5000
E-mail
itu@itu.dk

Alle kontaktoplysninger

Tilgængelighedserklæring

Find os

IT-Universitetet i København
Rued Langgaards Vej 7
2300 København S
Danmark
Find vej

Følg os

ITU Student /
Privatliv /
EAN-nr. 5798000417878/
CVR-nr. 29 05 77 53

Denne side er udskrevet fra https://en.itu.dk/research/portalplaceholder?layoutfraction=breadcrumb&langRef=https://pure.itu.dk/portal/da/publishers/crc-press(6245c921-4edf-4239-a410-2c8810929ad1)/publications.html?filter=research