Skip to main content ITU
Logo
  • Uddannelser
    • Bachelor
    • BSc i Global Business Informatics
    • BSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • BSc i Softwareudvikling
    • BSc i Data Science
    • Åbent Hus 2022
    • Sådan søger du ind
    • Gæstestuderende på bachelorniveau
    • ITU Summer University på bachelorniveau
    • Kandidat
    • MSc i Digital Innovation & Management
    • MSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • MSc i Softwaredesign
    • MSc i Data Science
    • MSc i Datalogi
    • MSc i Spil
    • Sådan søger du ind
    • Gæstestuderende på kandidatniveau
    • ITU Summer University på kandidatniveau
    • Studieliv
    • Hvordan er det at være studerende på ITU?
    • Kvinder i tech
    • Labs for studerende
    • Spørg en studerende
    • Studenterorganisationer
    • Studiestart
    • Studie- og karrierevejledning
    • #lifeatITU
    • Besøg ITU
    • Studerende for en dag
    • Coding Café for kvindelige gymnasieelever
    • IT-Camp for kvindelige gymnasieelever
    • Gymnasiebesøg
    • Studiepraktik i uge 43
    • Åbent Hus
    • Få besøg af ITU
    • Digital Dannelse
    • Coding Classes
  • Efteruddannelser
    • Master i it
    • Master i it-ledelse
    • Studiestart
    • Nyhedsbrev
    • Talks om it-ledelse: ITU ESPRESSO
    • Besøg IT-Universitetet
    • Kontakt
    • Enkeltfagskurser
    • Se alle kurser
    • Kontakt
    • ITU Professional Courses
    • Om ITU Professional Courses
    • Kommende kurser
    • Tidligere kurser og forløb
    • Skræddersyede kurser for virksomheder
    • Mød vores undervisere
    • Finansiering
    • Kontakt
  • Forskning
    • Institutter
    • Institut for Business IT
    • Institut for Datalogi
    • Institut for Digital Design
    • Forskningsgrupper og labs
    • Forskningsgrupper
    • Labs
    • Forskningscentre
    • Center for Computer Games Research
    • Center for Computing Education Research
    • Center for Digital Velfærd
    • European Blockchain Centre
    • Forskningscenter for offentlig it
    • Centre for Information Security and Trust
    • Research Institutes
    • Danish Institute for IT Program Management
    • Udvalgte forskningstemaer
    • Big data
    • Blockchain
    • Computerspil
    • Klima IT
    • It-sikkerhed
    • Kunstig intelligens
    • Digitalisering
    • Find en forsker
    • Faculty Search
    • Ph.d.-skole
    • Ledige ph.d.-stillinger
    • Om ph.d.-uddannelsen
    • Ph.d.-kurser
    • Ph.d.-forsvar
    • Tekniske rapporter
    • Tekniske rapporter
    • Forskningsetik og -integritet
    • God forskningspraksis
  • Erhvervssamarbejde
    • Samarbejde med Studerende
    • Projektsamarbejde
    • Projektmarked
    • Studiejob
    • Projektopslag
    • Job- og projektbank
    • Kandidatportrætter
    • Employer Branding
    • IT Match Making
    • Sådan ansætter du en ITU'er
    • Lav opslag i Jobbanken
    • Samarbejde om forskning
    • Licenser teknologi
    • Samarbejde om forskning
    • ErhvervsPhD
    • Ansæt en ErhvervsPhD
    • Innovation og iværksætteri
    • ITU Business Development
    • ITU Startup programme
    • Startup historier
  • Om ITU
    • Stillinger
    • Presse
    • ITU Alumni
    • Nyheder
    • Events
    • Kontakt
    • Om ITU
  • ENG
Shamoona Rani Yousaf
ITU  /  ITU Alumni  /  Masterportrætter  /  Shamoona Rani Yousaf

Shamoona Rani Yousaf

For Shamoona Rani Yousaf var det tydeligt, at det var på tide til at tage en efteruddannelse, hvis hun skulle kunne følge med på den digitale rejse organisationen var startet på. Men i stedet for at lære om et helt nyt område begav hun sig ud i it-ledelse.

Efteruddannelsekarriereledelse

Skrevet 15. marts 2019 13:14 af Ninna Gandrup

»

"Det kan godt være, at man har dygtige medarbejdere, som kan tage sig af det tekniske, men ledelsen skal selv have en forståelse for, hvordan organisationen bruger it strategisk, hvis man skal kunne styre organisationen."

Shamoona Rani Yousaf

«
- Jeg har arbejdet med it de sidste femten år, så jeg magtede ikke at starte på en helt ny uddannelse. Men jeg kunne godt tænke mig noget med ledelse og syntes, at retningen med it-ledelse lød meget interessant. Det tiltaler mig, at jeg på den måde kan bevæge mig ind i en anden del af it, fortæller Shamoona Rani Yousaf, som læser en på Master i it-ledelse på IT-Universitetet.

Gennem flere år har Shamoona Rani Yousaf været eneste ansat i it-afdelingen hos Samsøe & Samsøe, men med en ny COO med fokus på it og en ny head of it ser fremtiden helt anderledes ud. Derudover har uddannelsen også givet Shamoona Rani Yousaf nye perspektiver på it:

- Undervejs er det blevet tydeligt for mig, hvor vigtig ledelsens rolle er i forhold til it. Hvis ikke ledelsen kender til it, så snakker de heller ikke om det. Det kan godt være, at man har dygtige medarbejdere, som kan tage sig af det tekniske, men ledelsen skal selv have en forståelse for, hvordan organisationen bruger it strategisk, hvis man skal kunne styre organisationen. Med en it-organisation kan vi sætte strategisk fokus på det, der har afgørende betydning for vores forretning - nemlig it. Det er blandt andet det min afsluttende opgave skal handle om.

For Shamoona Rani Yousaf handler arbejdet med it ikke længere kun om at holde driften oppe og fikse fejl. Det handler om, hvordan it er placeret i organisationen:

- Vi har manglet at tage stilling til, hvad vi gerne vil i fremtiden. Hvordan kan it fx være en drivkraft til forretningens vækst? Kan vi understøtte forretningen bedre? Det er en ting, at medarbejderne ikke kan udføre deres arbejde, hvis it ikke virker, men det er noget andet at tale om, hvordan it kan understøtte forretningen. Jeg har altid kunne fornemme at it ikke var en del af forretningen. Men nu har jeg fået redskaber og værktøjer til at forstå det og et sprog at tale om det på.
»

"Blot fordi man er uddannet inden for it, kender man ikke til alt inden for it. Der er et kæmpe behov for kompetenceudvikling, så man sikrer, at medarbejderne har de rette kompetencer til at træffe de rette valg og løfte de opgaver, der er nødvendige for at nå organisationens mål."

Shamoona Rani Yousaf

«


Men det er en ting, hvad man vil med it. Man skal også have det rette kompetencer i organisationen til at nå målene:

- Blot fordi man er uddannet inden for it, kender man ikke til alt inden for it. Der er et kæmpe behov for kompetenceudvikling, så man sikrer, at medarbejderne har de rette kompetencer til at træffe de rette valg og løfte de opgaver, der er nødvendige for at nå organisationens mål.

Kompetencer er afgørende
- Jeg er mere bevidst om, hvordan jeg skal håndtere de forskellige situationer. Hvis nogle kommer fra en afdeling og vil have udviklet eller købe ny it, så føler jeg mig meget mere klar på, hvordan jeg skal adressere dem. Er der fx en business case? Hvad forventer de at få ud af det? Kan det løses med noget, vi har i forvejen? Jeg kan være mere kritisk og rådgive dem langt bedre, fortæller Shamoona Rani Yousaf.



Derudover har masteren også givet værktøjer til fx i styringen af opgaver og til forståelse for andre afdelingers perspektiver på forretningen og placering i organisationen.

- Jeg kan spotte, hvor strategien mangler, fordi det kommer til udtryk, når vi skal tage stilling til, hvordan vi arbejder med nye teknologier og it. Det perspektiv gør, at jeg kan se, hvordan jeg kan gøre mit arbejde bedre, men også hvordan vi kan løfte it i organisationen. Vi er nødt til at gøre det synligt, hvor vi skal hen, hvis vi vil mere med it og digital tranformation.

Ville ikke gå glip af noget
Selvom det var hårdt med de lange dage med undervisning fra kl. 9-21 knoklede Shamoona Rani Yousaf på. For hende var det hele spændende, fordi hun ikke kendte til det i forvejen.

- Jeg var med til samtlige seminarer. Jeg ville ikke gå glip af noget. Særligt kurset It-strategi og -forretningsforståelse var godt. Det lærte mig, hvordan jeg kan tale til forretningen, hvilke værktøjer skal jeg bruge, og at jeg har ret til at kræve noget fra forretningen, for at jeg kan gøre mit arbejde bedre. Det lærte mig virkelig meget om kommunikation og brobygning mellem forretning og it.

- Det er sindssygt, at jeg er kommet hertil så hurtigt. Jeg startede i august 2017 og er snart færdig. Men det har også været hårdt og travlt, og selvom min søn på 11 år er stor, savner han mig jo alligevel – særligt i perioder med projekter.

Baggrund
Shamoona Rani Yousaf er uddannet datamatiker og har altid arbejdet inden for it. Først med support, netværk og drift, men har nu bevæget sig ind i en anden del af it. Med uddannelsen som datamatiker var Shamoona Rani Yousaf nødt til at tage kvalifikationsforløbet for at blive optaget på uddannelsen.

- Jeg er glad for den bløde start, som kvalifikationsforløbet gav mig. Det er jo mange år siden, jeg har gået i skole, så jeg skulle lige ind i rutinerne med projekter, og jeg skulle lære det akademiske. Der var mange ting, der faldt på plads, inden jeg startede på selve masteruddannelsen, fortæller Shamoona Rani Yousaf.

Master i it-ledelse

Master i it-ledelse er en to-årig deltidsuddannelse, der giver dig de færdigheder, som er væsentlige for at være en kompetent it- eller digitaliseringsleder. Du bliver præsenteret for den nyeste forskningsbaserede viden inden for feltet, og du kommer til at arbejde med, hvordan du som leder kan skabe værdi med it i samspil med forretningen.

Læs mere om masteruddannelsen her.









Nyheder

Digital genskabelse af lydbilledet fra 1600-tallets Helsingør

Digital genskabelse af lydbilledet fra 1600-tallets Helsingør

24. maj 2022

Forskere fra IT-Universitetet har været med til at udvikle tre digitale installationer, som forbinder fortid og nutid i Helsingør by. Formålet er at undersøge nye og mere kropslige former for historiefortælling, fortæller lektor Jonas Fristch.

Konference: Hvordan sikrer vi etisk forsvarlig kunstig intelligens?

Konference: Hvordan sikrer vi etisk forsvarlig kunstig intelligens?

10. maj 2022

D. 20. maj inviterer ITU og Nationalt Center for Etik til konferencen "Etik som vejviser i AI-landskabet", hvor der stilles skarpt på etisk anvendelse af kunstig intelligens. Professor på IT-Universitetet, Brit Ross Winthereik forklarer, hvorfor det er nødvendigt at tale om etik og kunstig intelligens ved konferencen, hvor også EU-Kommissær Margrethe Vestager præsenterer et oplæg.

Rasmus Ejlers Møgelberg og Jonas Fritsch modtager bevillinger fra DFF

Rasmus Ejlers Møgelberg og Jonas Fritsch modtager bevillinger fra DFF

10. maj 2022

De to forskere fra hhv. Datalogi og Digital Design på IT-Universitetet, har hver sikret en bevilling på godt 2,8 millioner kroner til deres respektive forskningsprojekter.

Margrethe Vestager vil tale om etik og kunstig intelligens ved konference på ITU

Margrethe Vestager vil tale om etik og kunstig intelligens ved konference på ITU

4. maj 2022

Den 20. maj løber konferencen "Etik som vejviser i AI-landskabet" af stablen på IT-Universitetet i København. Den teknologiske udvikling udfordrer samfundet. Hvordan løses nye problemstillinger på etisk vis? Oplev bl.a. EU-Kommissær Margrethe Vestager give sit perspektiv på kunstig intelligens i fremtidens Europa.

European Blockchain Center annoncerer nyt partnerskab

European Blockchain Center annoncerer nyt partnerskab

28. april 2022

IT-Universitetet i Københavns European Blockchain Center starter nyt partnerskab med SupraOracles. Ambitionen er at udforske samarbejdets muligheder for at skabe værdi for blockchain-industrien på verdensplan.

Nyt samarbejde gør det lettere at finde efteruddannelsestilbud

Nyt samarbejde gør det lettere at finde efteruddannelsestilbud

22. april 2022

Danske virksomheder har et stort behov for efteruddannelse af akademisk uddannede medarbejdere inden for it og digitalisering. Nu skal et nyt samarbejde mellem Dansk Industri og en række danske universiteter – herunder IT-Universitetet – gøre det lettere for virksomheder at finde det rette efteruddannelsestilbud.

Professor Sebastian Risi modtager bevilling til at udvikle neurale netværk

Professor Sebastian Risi modtager bevilling til at udvikle neurale netværk

20. april 2022

Professor i Digital Design på IT-Universitet Sebastian Risi har modtaget en bevilling på ca. 550.000 kroner fra GoodAI Grants Program til at udvikle komplekse neurale netværk.

Studiestart: ”Man skal ikke være bange for at disrupte hyggen”

Studiestart: ”Man skal ikke være bange for at disrupte hyggen”

19. april 2022

Hvordan skaber man en inkluderende studiestart på et universitet? IT-Universitetets tutorgruppe deltager i et workshopforløb, der skal hjælpe dem med at skabe gode rammer omkring opstart for nye bachelorstuderende.

IT-Universitetet lancerer gratis onlinekursus i it-sikkerhed for små og mellemstore virksomheder

IT-Universitetet lancerer gratis onlinekursus i it-sikkerhed for små og mellemstore virksomheder

19. april 2022

Uanset om du er selvstændig frisør eller maler, eller arbejder med it til dagligt i en mellemstor virksomhed, er det vigtigt at overveje, hvilken værdifuld data din virksomhed lagrer, og hvordan du beskytter det mod hackerangreb. IT-Universitetet lancerer nu et gratis læringsforløb om it-sikkerhed, der hjælper dig i gang med at ruste din virksomhed mod angreb.

Kan robotter forebygge angstanfald hos børn?

Kan robotter forebygge angstanfald hos børn?

6. april 2022

Morten Roed Frederiksen fra Computer Science på IT-Universitetet har modtaget 1,6 millioner kroner fra DFF til et forskningsprojekt, der skal gøre robotter i stand til at aflæse menneskers følelser. Målet er at skabe teknologi, der kan hjælpe bl.a. børn med angst.

Nye forskningsresultater kan bruges til at forbedre Københavns cykelinfrastruktur

Nye forskningsresultater kan bruges til at forbedre Københavns cykelinfrastruktur

28. marts 2022

En netop offentliggjort forskningsartikel viser, hvordan analyser af netværk kan bruges som et billigt og effektivt værktøj til at gøre byer mere cykelvenlige. Forskningen tager udgangspunkt i København, som bl.a. er blevet analyseret med data fra OpenStreetMap.

Professor: ”Velfærd skal ikke være betinget af, at man har en lang uddannelse”

Professor: ”Velfærd skal ikke være betinget af, at man har en lang uddannelse”

21. marts 2022

Danmark har den mest digitaliserede offentlige sektor i verden, men selvom der er fokus på digital inklusion, har mange borgere svært ved at navigere i den digitale verden. I en ny podcast taler leder af Center for Digital Velfærd på IT-Universitetet Brit Ross Winthereik om løsninger på problemet.

Professor Steffen Dalsgaard vinder stort legat til forskningsprojekt om grøn it

Professor Steffen Dalsgaard vinder stort legat til forskningsprojekt om grøn it

17. marts 2022

Professor ved Business IT på IT-Universitetet i København Steffen Dalsgaard har netop modtaget det Europæiske Forskningsråds Consolidator Grant på næsten 15 millioner kroner til et femårigt, globalt forskningsprojekt, der går kritisk til grønne it-løsninger.

Professor efterlyser mod til at skabe et bølgeeventyr: ”Det her virker tosset, men vi går all in!”

Professor efterlyser mod til at skabe et bølgeeventyr: ”Det her virker tosset, men vi går all in!”

3. marts 2022

Der mangler hverken bølger eller pionerer indenfor bølgeenergi i Danmark. Professor ved IT-Universitetet, Brit Ross Winthereik, stod i spidsen for en undersøgelse af bølgeenergikulturen og giver sit bud på, hvorfor vi stadig venter på det store bølgeeventyr.

IT-Universitetet indstiller samarbejde med Rusland og Belarus

IT-Universitetet indstiller samarbejde med Rusland og Belarus

2. marts 2022

Sammen med landets øvrige universiteter indstiller ITU fremadrettet bilaterale, institutionelle samarbejder med statslige aktører i Rusland og Belarus. Nuværende udvekslingsstuderende og -forskere påvirkes ikke af beslutningen.

Ny blockchain governance-standard skaber tillid og troværdighed i markedet

Ny blockchain governance-standard skaber tillid og troværdighed i markedet

1. marts 2022

Den nye standard, der er udviklet af professor ved IT-Universitetet Roman Beck og Dansk Standard, sætter internationalt anerkendte retningslinjer for bl.a. ansvarlig og transparent anvendelse af blockchain og DLT-systemer. Roman Beck har for nyligt modtaget AIS’s Impact Award for sit arbejde på området.

Kan Minecraft bruges til klimaundervisning i folkeskolen?

Kan Minecraft bruges til klimaundervisning i folkeskolen?

8. februar 2022

I mange af de populære computerspil færdes de unge spillere i en virtuel verden, hvor den fysiske verdens problemer, fx klimaforandringerne, hverken spiller en stor eller realistisk rolle. Man kan imidlertid også bruge nogle af de mere populære spil til at undervise om klimaproblemerne, mener lektor ved IT-Universitetet, Hans-Joachim Backe, som er i gang med at udvikle nogle værktøjer til folkeskolelærere, som bruges til klimadiskussioner i klassen på baggrund af fx Minecraft.

Digitaliseringen i Amazonas: Hvordan kan vi bruge regnskoven uden at ødelægge den?

Digitaliseringen i Amazonas: Hvordan kan vi bruge regnskoven uden at ødelægge den?

8. februar 2022

Der er håb om, at Den fjerde industrielle revolutions digitale, fysiske og biologiske opfindelser vil kunne bruges til at skabe en bæredygtig bioøkonomi i Amazonas. Forskere fra IT-Universitetet skal undersøge effekten af Amazônia 4.0.

Kan man sikre kritisk nødvendig teknologi ved at sende den i kredsløb om jorden?

Kan man sikre kritisk nødvendig teknologi ved at sende den i kredsløb om jorden?

20. januar 2022

På IT-Universitetet i København arbejder lektor Bernardo David på et projekt, der ved hjælp af satellitter i kredsløb om jorden skal sikre kryptografi- og blockchain-baserede teknologier mod hackerangreb.

Dansk forsker skal undersøge amerikanernes tillid til beskyttelsen af deres sundhedsdata

Dansk forsker skal undersøge amerikanernes tillid til beskyttelsen af deres sundhedsdata

14. januar 2022

Professor på IT-Universitetet, Louise Barkhuus, skal sammen med en forsker på Columbia University undersøge dårligt stillede amerikaneres tillid til beskyttelsen af deres sundhedsdata. Forskningsprojektet er netop blevet tildelt støtte af Danmarks Frie Forskningsfond.

Kontakt os

Telefon
+45 7218 5000
E-mail
itu@itu.dk

Alle kontaktoplysninger

Tilgængelighedserklæring

Find os

IT-Universitetet i København
Rued Langgaards Vej 7
2300 København S
Danmark
Find vej

Følg os

ITU Student /
Privatliv /
EAN-nr. 5798000417878/
CVR-nr. 29 05 77 53

Denne side er udskrevet fra https://en.itu.dk/research/portalplaceholder?layoutfraction=top&langRef=https://pure.itu.dk/portal/da/publications/speedrunning(f5953879-adef-4fc2-82ae-3b248beadf7a).html